Simon
leprából gyógyult meg, ez vonzotta Jézushoz. Ki akarta fejezni háláját,
s Krisztus utolsó bethániai látogatásakor vendéglátást szervezett a
Megváltó és tanítványai számára. Erre a lakomára számos zsidó gyűlt
össze. Ekkortájt Jeruzsálemben nagy volt az izgalom. Krisztus és
küldetése élénkebb érdeklődést váltott ki, mint valaha. Minden
mozdulatát figyelték azok, akik eljöttek a vendégségre, és néhányan nem
is nézték Őt jó szemmel.
A
Megváltó csak hat nappal húsvét előtt ért Bethániába, és szokása
szerint vágyott a pihenésre Lázár házában. Az utazó sokaság, mely
áthaladt a városon, elterjesztette, hogy Jézus útban van Jeruzsálem
felé, és szombaton Bethániában fog megpihenni. A népkörében magasra
csapott a lelkesedés. Sokan sereglettek Bethániába, egyesek Jézus iránti
rokonszenvből, mások csak kíváncsiságból: látni akarták azt az embert,
aki feltámadt a halálból.
Sokszor
várták, hogy csodálatos beszámolót hallhatnak Lázártól halálon túli
tapasztalatairól. Meglepődtek, mert ő semmit sem mondott. Semmi efféle
mondanivalója nem volt. Az ihletés szerint: "A halottak semmit nem
tudnak. [...] Mind szeretetük, mind gyűlöletük, mind gerjedezésük immár
elveszett" (Préd 9:7,8). Lázár ellenben csodálatos bizonyságot tehetett
Krisztus művéről. Ezért támadt fel a halálból. Bizonyossággal, erővel
jelentette ki, hogy Jézus Isten Fia.
A
Bethániába látogatók által Jeruzsálembe visszavitt hírek fokozták az
izgalmat. Az emberek sóvárogva akarták látni és hallani Jézust. Mindenki
azt kérdezgette, vajon Lázár elkíséri-e Őt Jeruzsálembe, és királlyá
koronázzák-e majd a prófétát húsvétkor. A papok és főemberek látták,
hogy egyre kevésbé tudják kézben tartani a népet, s Jézus elleni
haragjuk még keserűbbé vált. Alig várták az alkalmat, hogy örökre
eltehessék az útból. Ahogy telt az idő, attól kezdtek tartani, hogy
esetleg el sem jön Jeruzsálembe. Eszükbe jutott, hányszor keresztülhúzta
gyilkos terveiket, s féltek, hogy kitalálja ellene irányuló
szándékukat, és távol marad. Rosszul palástolták nyugtalanságukat, és
maguk között kérdezgették: "Mit gondoltok, hogy nem jön-é fel az
ünnepre?" (Jn 11:56).
Összehívták
a papok és farizeusok tanácsát. Lázár feltámasztása óta a nép
érzelmileg olyannyira Krisztus mellé állt, hogy veszélyes lett volna
nyíltan kezet emelni Rá. Ezért a hatóságok elhatározták, hogy titokban
fogják el, és a tárgyalást a lehető legnagyobb csöndben tartják meg.
Remélték, hogy mire elítélése nyilvánosságra kerül, a közvélemény
szeszélyes hulláma számukra kedvezően változik.
Eltökélték
tehát Jézus elpusztítását. Tudták azonban a papok és írástudók, hogy
amíg Lázár él, nem lehetnek biztosak a dolgukban. Annak az embernek a
puszta létezése, aki négy napig a sírban volt, és aki Jézus szavára
támadt fel, előbb vagy utóbb reakciót vált ki. A nép megbosszulná
vezetőin egy olyan Személy életének kioltását, aki ilyen csodát tudott
művelni. Ezért a Magas Tanács elhatározta, hogy Lázárnak is meg kell
halnia. Ide vezette rabjait az irigység és az előítélet. A zsidó vezetők
gyűlölete és hitetlensége addig növekedett, amíg az életét is el
akarták venni annak, akit a végtelen erő megmentett a sírból.
Mialatt
Jeruzsálemben ezt az összeesküvést szövögették, Jézus és tanítványai
meghívást kaptak Simon lakomájára. Az asztalnál a Megváltó egyik oldalán
Simon ült, akit szörnyű betegségből gyógyított meg, a másik oldalon
pedig Lázár, akit feltámasztott a halálból. Márta felszolgált, Mária
pedig figyelmesen hallgatott minden Jézus ajkáról elhangzó szót.
Kegyelmében Jézus megbocsátotta bűneit, előhívta szeretett fivérét a
sírból, s Mária szíve csordultig telt hálával. Hallotta, amikor Jézus
közelgő haláláról beszélt, ezért mélységes szeretetét és gondoskodását
szerette volna előtte kifejezésre juttatni. Nagy, személyes áldozat árán
vásárolt egy alabástrom szelence "drága nárdusból való kenetet" (Jn
12:3), hogy ezzel kenje meg Jézus testét.
Mostanában azonban azt is
hallotta, hogy nemsokára királlyá koronázzák Őt. Mária bánata örömre
fordult, és elsőként akart tisztességet tenni Urának. Feltörte a kenetes
szelencét, s tartalmát Jézus fejére és lábára öntötte, azután sírva
letérdelt, könnyeivel öntözte Őt, s lábát megtörölte hosszú, leomló
hajával.
El
akarta kerülni a feltűnést, s mozdulatait észre sem vették volna, ha a
kenet be nem tölti illatával a termet. Ez mindenki számára nyilvánvalóvá
tette cselekedetét. Júdásnak egyáltalán nem tetszettek a történtek.
Ahelyett, hogy megvárta volna, mit szól Krisztus ehhez a dologhoz,
suttogva panaszkodni kezdett a mellette ülőknek, szemrehányólag
nyilatkozott Krisztusról, amiért elfogad ilyen tékozlást. Ravaszul olyan
célzásokat tett, amelyek majd valószínűleg elégedetlenséget keltenek.
Júdás
a tanítványok pénztárosa volt, s a kis tartalékból titkon elcsent
valamennyit saját magának, ezzel anyagi forrásaikat csekély összegre
szűkítette. Igyekezett mindent az erszénybe rakni, amit csak
összeszedett. Az erszény tartalmát gyakran kiürítették, hogy segítsenek a
szegényeken. Ha vettek valamit, amit Júdás nem tartott lényegesnek,
megkérdezte: Miért ez a pazarlás? Miért nem tettük ennek az árát a
szegények számára fenntartott erszénybe? Ez alkalommal Mária cselekedete
olyan éles ellentétben állt önzésével, hogy megszégyenült. Szokása
szerint igyekezett méltó indokot találni, miért kifogásolja az
ajándékot. A tanítványokhoz fordult, és így szólt: "Miért nem adták el
ezt a kenetet háromszáz dénáron, és miért nem adták a szegényeknek? Ezt
pedig nem azért mondá, mintha néki a szegényekre volna gondja, hanem
mivelhogy tolvaj vala, és nála vala az erszény, és amit abba tesznek
vala, elcsené" (Jn 12:5-6). Júdás nem szánta a szegényeket. Ha eladták
volna Mária kenetét, s az ára az ő kezébe kerül, abból a szegényeknek
semmi hasznuk nem lett volna.
Júdás
nagyon jó véleménnyel volt saját intézkedési képességéről. Pénzügyi
szakértőként sokkal többre tartotta magát tanítványtársainál, s úgy
irányította őket, hogy ők is ugyanilyen megvilágításban lássák őt.
Megnyerte bizalmukat, s erősen befolyásolni tudta őket. A tanítványokat
becsapta állítólagos együttérzése a szegényekkel, művészi tettetése oda
vezetett, hogy rossz szemmel nézték Mária odaadását. Zúgolódás
hallatszott az asztal körül: "Mire való ez a tékozlás? Mert eladhatták
volna ezt a kenetet nagy áron, és adhatták volna a szegényeknek" (Mt
26:8-9).
Mária
hallotta a bíráló szavakat. Szíve megremegett. Félt, hogy nővére is
megfeddi szertelenségét. A Mester is azt hiheti, hogy meggondolatlan.
Mentegetőzés, kifogáskeresés nélkül vissza akart vonulni, amikor Urának
hangját hallotta: "Hagyjatok békét néki; miért bántjátok őt?" (Mk 14:6).
Jézus látta, hogy a nő zavarba jött és elszomorodott. Tudta, hogy ezzel
a szolgálattal háláját fejezte ki, amiért megbocsátotta bűneit, ezért
könnyített a lelkén. Hangját a bíráló zúgolódás fölé emelte, és így
szólt: "Jó dolgot cselekedett énvelem. Mert a szegények mindenkor
veletek lesznek, és amikor csak akarjátok, jót tehettek velük; de én nem
leszek mindenkor veletek. Ő ami tőle telt, azt tevé: előre megkente az
én testemet a temetésre" (Mk 14:6-8).
A
jó illatú kenetet, melyet Mária a Megváltó holttestére szándékozott
kenni, az élő alakra önthette. A temetéskor annak édessége csak a
sírboltot járhatta volna át, most azonban Jézus szívét töltötte be a
bizonyossággal, hogy hisz benne és szereti Őt. Arimathiai József és
Nikodémus nem ajánlották fel szeretetük ajándékát Jézusnak, amíg élt.
Keserű könnyekkel hozták viszont drága kenetüket hideg, öntudatlan
testére. Az asszonyok, akik keneteket vittek a sírhoz, hiába fáradtak,
mert Ő már feltámadott. Mária azonban akkor öntötte szeretetét a
Megváltóra, amikor Ő még láthatta odaadását - temetésére kente föl.
Amikor azután Jézus nagy próbatételének sötétjébe szállt le, magával
vitte ennek a cselekedetnek az emlékét: annak a szeretetnek a zsengéjét,
melyet majd megváltottaitól fog kapni mindörökké.
Sokan
a holtaknak viszik értékes ajándékaikat. Ott mondják el nyíltan szerető
szavaikat, amikor a hideg, néma test mellett állnak. Nyájasság,
értékelés, odaadás mind-mind elenyészik, hiszen akinek szánják, az nem
lát, nem hall. Milyen drága lett volna e szavak illata, ha akkor mondták
volna őket, amikor a fáradt lélek annyira szomjazott utánuk, amikor a
fül még hallott és a szív érzett.
Mária
nem ismerte föl teljesen szeretettől indított tettének jelentőségét.
Nem tudott válaszolni vádlóinak. Nem tudta megmagyarázni, miért éppen
ezt az alkalmat választotta, hogy felkenje Jézust. A Szentlélek
tervezett számára, és ő engedett indításának. Az ihletés nem száll le,
hogy magyarázkodjon. Láthatatlanul jelen van, az észhez és a lélekhez
szól, tettre sarkallja a szívet. Saját magát magyarázza.
Krisztus
elmondta Máriának tettének jelentőségét, s ezzel többet adott, mint
amennyit Ő kapott. "Mert hogy ő ezt a kenetet testemre töltötte, az én
temetésemre nézve cselekedte azt" (Mt 26:12) - mondotta. Ahogyan az
alabástrom szelence eltört, és illata betöltötte az egész házat, úgy
kellett Krisztusnak meghalnia, testének megtöretnie, hogy azután
feltámadjon a sírból, és életének illata betöltse a Földet. Krisztus
"szeretett minket, és adta Önmagát miérettünk ajándékul és áldozatul az
Istennek, kedves jó illatul" (Ef 5:2).
"Bizony
mondom néktek: - jelentette ki Krisztus - Valahol az egész világon
prédikáltatik az evangélium, amit ez énvelem cselekedék, az is
hirdettetik az ő emlékezetére" (Mt 26:13). A Megváltó a jövőbe
tekintett, s bizonyossággal szólt evangéliumáról, melyet az egész
világon fognak hirdetni. És ahová csak az evangélium elér, Mária
ajándéka is árasztja illatát, s szívek részesülnek áldásában természetes
cselekedete által. Országok keletkeznek és elenyésznek, uralkodók és
hódítók nevét elfelejtik, de ennek a nőnek a tette halhatatlan a szent
történelem lapjain. A feltört alabástrom szelence az idők végezetéig
beszélni fog Isten túláradó szeretetéről az elbukott faj iránt.
Mária
cselekedete éles ellentétben állt Júdás szándékával. Milyen metsző
leckét adhatott volna Krisztus annak, aki elhintette a bírálat és a
gonosz gondolkodás magvát a tanítványok elméjébe! Milyen igazságosan
lehetett volna vádolni a vádlót! Aki olvas minden szív indítékaiban, és
minden tettet megért, az feltárhatta volna a lakomán Júdás életének
sötét lapjait. Jézus leleplezhette volna az üres tettetést, melyre az
áruló alapozta szavait, hiszen a szegényekkel való együttérzés helyett
megfosztotta őket a megsegítésükre szánt pénztől. Méltatlankodást
kelthetett volna vele szemben, mert Júdás megkárosította az özvegyet, az
árvát, a hontalant. Ha azonban Krisztus leleplezi őt, ez indokul
szolgálhatott volna elárulására. És hiába a tolvajlás vádja, Júdással
még a tanítványok is együttéreztek volna. A Megváltó nem dorgálta meg,
és ezzel elkerülte, hogy mentséget találhasson hitszegésére.
Viszont
Jézus tekintetéből Júdás meggyőződött róla, hogy a Megváltó átlát
képmutatásán, ismeri aljas, megvetendő jellemét. Krisztus Mária tettének
megdicsérésével - melyet oly szigorúan elítéltek - Júdást feddte meg.
Ezt megelőzően a Megváltó sohasem tett közvetlenül szemrehányást
Júdásnak. Most a feddés nyomta Júdás szívét. Elhatározta, hogy bosszút
áll. A vacsoráról egyenesen a főpap palotájába ment, ahol a tanács
ülésezett, és felajánlotta, hogy Jézust kezükbe adja.
A
papok nagyon megörültek. Izrael eme vezetőinek megadatott a kiváltság,
hogy elfogadják Krisztust Megváltójuknak, pénz, ár nélkül. Azonban
visszautasították a drága ajándékot, melyet kényszerítő szeretetből, a
leggyöngédebb lelkülettel ajánlottak fel nekik. Visszautasították az
aranynál értékesebb üdvösség elfogadását, és Urukat harminc ezüstpénzért
megvették.
A
tanítványok nem hasonlítottak Júdáshoz. Ők szerették a Megváltót.
Azonban nem értékelték helyesen magasztos jellemét. Ha felismerték
volna, mit tett érettük, érezték volna, hogy semmi sem pazarlás, amit
neki nyújtanak. A keleti bölcsek, akik oly keveset tudtak Jézusról,
jobban felmérték, hogy milyen tisztesség illeti Őt. Értékes ajándékokat
hoztak a Megváltónak, és hódolattal hajoltak meg előtte, a kisded előtt,
aki a bölcsőben feküdt egy istállóban.
Krisztus
értékeli a szívből jövő figyelmesség kifejezéseit. Ha valaki jót tett
Vele, példás udvariassággal áldotta meg a cselekvőt. Nem utasította
vissza a legegyszerűbb virágot sem, melyet egy gyermek keze szakított
le, és szeretetből ajánlott fel Neki. Elfogadta a gyerekek ajándékait,
megáldotta az adományozókat, és nevüket felírta az élet könyvébe. A
Szentírás úgy említi Mária tettét - Jézus felkenését - mint ami
megkülönbözteti őt a többi Máriától. A Jézus iránti szeretet és
tisztelet cselekedetei bizonyítják az Isten Fiába vetett hitet. A
Szentlélek úgy említi, mint a nő Krisztus iránti hűségének
bizonyítékait: "ha a szentek lábait mosta, ha a nyomorultakon segített,
ha minden jó cselekedetben foglalatos vala" (lTim 5:10).
Krisztus
örvendezett, hogy Mária őszintén kívánja cselekedni Urának akaratát.
Elfogadta a tiszta érzelmek gazdagságát, amit a tanítványok nem tudtak
és nem is akartak megérteni. Mária vágya, hogy ezt a szolgálatot
megtehesse Uráért, Krisztus számára értékesebb volt a világ összes drága
keneténél, mert kifejezte az asszony megbecsülését a világ Megváltója
iránt. Krisztus szeretete kényszerítette őt. Krisztus jellemének
páratlan kiválósága betöltötte lelkét. A kenet az adományozó szívét
jelképezte. Külső megnyilvánulása volt annak a szeretetnek, melyet
mennyei túláradó folyamok tápláltak.
Mária
tette éppen azt a tanítást hordozta, melyre a tanítványoknak szükségük
volt. Megmutatta, hogy Krisztusnak örömet szerezne, ha kifejeznék iránta
érzett szeretetüket. Ő mindent jelentett számukra, és nem ismerték fel,
hogy hamarosan elvétetik tőlük, és már nem ajánlhatják fel Neki nagy
szeretetéért érzett hálájuk jeleit. A mennyei udvaroktól elválasztott,
emberi életet élő Krisztus magányát sohasem értették meg, sem nem
értékelték kellőképpen a tanítványok. Ő gyakran szomorkodott, mert
tanítványaitól nem kapta meg azt, amit adniuk kellett volna. Tudta, hogy
ha az Őt kísérő mennyei angyalok befolyása alatt állnának, ők sem
találnának semmilyen ajándékot elég értékesnek szívük lelki érzelmeinek
kifejezésére.
Későbbi
felismeréseik sok olyan dolognak feltárták az igazi értelmét, amellyel
kinyilváníthatták volna Jézus iránti szívbéli szeretetüket és hálájukat,
amikor még Mellette voltak. Midőn Jézus már nem járt többé velük,
valóban pásztor nélküli juhoknak érezték magukat, kezdték belátni,
mennyi figyelmességet nyújthattak volna Neki, amivel örömet szerezhettek
volna szívének. Nem Máriát vádolták már, hanem önmagukat. Ó, ha
visszavonhatták volna bírálatukat, mellyel a szegényeket méltóbbnak
ítélték az ajándékra, mint Krisztust! Fájón érezték a szemrehányást;
amikor Uruk megtört testét vették le a keresztről.
Ugyanez
az igény nyilvánvalóan jelen van a mi világunkban is manapság. Azonban
kevesen értékelik teljesen, mit jelent Krisztus számukra. Ha ezt tennék,
ha kifejeznék Mária nagy szeretetét, ingyen ajánlanák fel a felkenést.
Nem tűnne tékozlásnak a drága olaj. Semmi sem tűnne túl költségesnek,
hogy Krisztusnak adják, semmilyen önmegtagadás, önfeláldozás elviselése
nem lenne túl nagy az Ő kedvéért.
A
méltatlankodva kiejtett szavak: "Mire való ez a tékozlás?" (Mt 26:8) -
élénken Krisztus elé rajzolták a valaha hozott legnagyobb áldozatot:
Önmaga odaajándékozását az elveszett világért engesztelésként. Az Úr
olyan bőkezűen bánt emberi családjával, hogy ne lehessen azt mondani,
többet is tehetett volna. Jézus odaajándékozásával Isten az egész
mennyet adta. Emberi szemszögből nézve az ilyen áldozat indokolatlan
tékozlás. Az emberi okoskodás szerint az üdvösség egész terve a kegyelem
és a javak tékozlása. Mindenütt önmegtagadással és teljes szívből
hozott áldozattal találkozunk. Joggal tekinthet a mennyei sereg
csodálkozva az emberi családra, mely visszautasítja, hogy felemeljék és
elhalmozzák a Krisztusban megmutatkozó határtalan szeretettel. Joggal
kiálthatnak fel: Mire ez a nagy tékozlás?
Az
elveszett világért szerzett engesztelésnek azonban teljesnek,
elégségesnek és tökéletesnek kellett lennie. Krisztus felajánlása
túláradóan bőséges volt, minden Isten által teremtett lélekhez elér. Ezt
nem lehet korlátozni, hogy ne lépje túl azok számát, akik elfogadják a
nagy Ajándékot. Nem menekül meg minden ember, a megváltási terv mégsem
pazarlás, mert nem teljesít mindent, amiről bőkezűsége gondoskodott.
Simont,
a házigazdát is befolyásolta Júdás bírálata Mária ajándékát illetően,
ezért meglepődött Jézus viselkedésén. Sérelem érte farizeusi
büszkeségét. Tudta, hogy számos vendége bizalmatlanul, nemtetszéssel
tekint Krisztusra. Simon így szólt szívében: "Ez, ha próféta volna,
tudná ki és miféle asszony az, aki őt illeti: hogy bűnös" (Lk 7:39).
Krisztus
Simont leprából gyógyította meg: élő halottat szabadított meg. Most
Simon mégis megkérdőjelezte a Megváltó prófétaságát. Mivel Krisztus
megengedte ennek a nőnek, hogy közeledjen hozzá, nem küldte el
méltatlankodva, mint olyat, akinek bűnei túl nagyok a megbocsátásra,
mivel nem mutatta ki, hogy látja bukott voltát, Simont kísértette a
gondolat: Ő nem is próféta. Jézus semmit sem tud erről az asszonyról,
aki olyan szabadon szolgálja - gondolta -, különben nem engedné, hogy
megérintse.
Simon
semmit sem tudott Istenről, Krisztusról, azért gondolkodott így. Nem
ismerte föl, hogy Isten Fiának Isten szerint kell eljárnia,
könyörülettel, szelídséggel, kegyelemmel. Véleménye szerint Jézusnak nem
kellett volna figyelembe vennie Mária bűnbánó szolgálatát. Cselekedete -
megcsókolta Krisztus lábát és megkente a kenettel - súlyosbító dolognak
tűnt keményszívűsége számára. Azt gondolta, ha Krisztus próféta lenne,
felismerné és megdorgálná a bűnösöket.
A
Megváltó válaszolt erre a kimondatlan gondolatra: "Simon, van valami
mondanivalóm néked. [...] Egy hitelezőnek két adósa vala: az egyik adós
vala ötszáz pénzzel, a másik pedig ötvennel. És mikor nem volt nékik
miből megadni, mind a kettőnek elengedé. E kettő közül azért, mondd meg,
melyik szereti őt jobban? Felelvén pedig Simon, monda: Azt gondolom,
hogy az, akinek többet engedett el. És Jézus monda néki: Igazán ítéltél"
(Lk 7:40-43).
Ahogyan
Nátán tette Dáviddal, Krisztus is egy példázat köntösébe rejtette feddő
szavait, s így vendéglátóját hozta olyan helyzetbe, hogy ítéletet
mondjon önmaga felett. Simon vitte bűnbe a nőt, akit most megvetett.
Mélyen megrontotta. A példázatbeli két adós Simont és az asszonyt
mutatja be. Jézus nem azt akarta tanítani, hogy a két személynek
különböző fokú elkötelezettséget kell éreznie. Mindkettőjük hálaadóssága
oly nagy, hogy sohasem tudnák törleszteni. Simon azonban igazabbnak
tartotta magát Máriánál, és Jézus szerette volna, ha belátja, mekkora
bűnt követett el. Meg akarta mutatni, hogy bűne nagyobb, mint az
asszonyé - épp annyival nagyobb, amennyivel az ötszáz pénz több az
ötvennél.
"Bejövék
a te házadba, - folytatta Krisztus - az én lábaimnak vizet nem adál"
(Lk 7:44). Mária azonban a szeretetből fakadó bűnbánat könnyeivel
öntözte meg lábamat, s fejének hajával törölte meg. "Engem meg nem
csókolál: ez pedig - akit te megvetsz - az időtől fogva, hogy bejöttem,
nem szűnt meg az én lábaimat csókolgatni" (Lk 7:45). Krisztus felsorolta
azokat az alkalmakat, amikor Simon megmutathatta volna Ura iránti
szeretetét, s megbecsülését azért, amit érte tett. A Megváltó
egyszerűen, finom udvariassággal adta tanítványainak tudtára, hogy
szomorú a szíve, ha gyermekei elmulasztják kifejezni iránta hálájukat
szavakkal és a szeretet tetteivel.
A
szívek Vizsgálója ismerte Mária tettének indítóokait, és a lelkületet
is, melyből Simon szavai fakadtak. "Látod-é ez asszonyt?" - kérdezte
tőle. Ő bűnös. "Mondom néked: Néki sok bűne bocsáttatott meg; mert igen
szeretett; akinek pedig kevés bocsáttatik meg, kevésbé szeret" (Lk
7:44.47).
Simon
hűvössége, hanyagsága a Megváltóval szemben megmutatta, mily kevéssé
értékeli a kapott kegyelmet. Azt hitte, megtiszteli Jézust, mert
meghívta házába. Most azonban igazából láthassa saját magát. Miközben
azt hitte, olvas vendége lelkében, a vendég olvasott őbenne. Látta,
milyen igazul ítélte őt meg Krisztus. Vallása farizeusi köntös volt.
Megvetette Jézus könyörületességét. Nem ismerte föl, hogy Ő Isten
képviselője. Mária, a bűnös, bocsánatot nyert, viszont ő, a bűnös, nem
nyert bocsánatot. Az igazság merev szabálya, melyet az asszonyra akart
alkalmazni - őt ítélte el.
Simont
megindította Jézus figyelmessége, hogy nem feddte meg nyíltan a
vendégek előtt. Nem úgy bántak vele, ahogyan ő akart Máriával bánni.
Látta, hogy Jézus nem óhajtotta kiteregetni bűnét másoknak, hanem a
helyzet igaz felmérésével meg akarta győzni elméjét, együttérző
gyöngédségével leigázni szívét. Ha Krisztus keményen elítéli Simont,
akkor szíve megkeményedett volna, a türelmes intés azonban meggyőzte
tévedéséről. Látta a hatalmas adósságot, mellyel Urának tartozott.
Büszkesége megalázkodott, megbánta bűnét, s a kevély farizeusból
szerény, önfeláldozó tanítvánnyá vált.
Máriát
nagyon bűnösnek tekintették, Krisztus azonban ismerte az életét alakító
körülményeket. A remény minden szikráját kiolthatta volna lelkében, de
nem tette, sőt Ő emelte föl a kétségbeesésből, a romlásból. Hétszer
dorgálta meg a nő szívét és értelmét uraló démonokat - ezt Mária
hallotta. Hallotta Jézus erős kiáltását Atyjához az ő érdekében. Tudta,
mennyire sérti a bűn az Ő szeplőtlen tisztaságát, s az Ő erejével
győzött.
Amikor
ügye az emberek szemében reménytelennek tűnt, Krisztus meglátta
Máriában a képességet a jóra. Látta jellemének jobb vonásait. A
megváltási terv nagy lehetőségekkel ruházta fel az emberiséget, és
Máriában ezek a lehetőségek váltak később valóra. Jézus kegyelme által
az asszony az isteni természet részese lett. Aki elbukott, akinek
értelme démonok lakhelye volt, az a szolgálattal, barátsággal nagyon
közel került a Megváltóhoz. Mária volt az, aki lábánál ült és tanult
tőle. Mária volt az, aki a drága kenetet fejére öntötte, lábát
könnyeivel mosta. Mária állt a kereszt mellett, s követte Őt a sírig.
Feltámadása után Mária jött elsőként a sírhoz. Mária hirdette elsőnek a
feltámadott Megváltót.
Jézus
minden lélek körülményeit ismeri. Mondhatod: bűnös vagyok, nagyon
bűnös. Az lehetsz, de minél rosszabb vagy, annál inkább szükséged van
Jézusra. Ő nem fordul el a síró, megtört emberektől. Senkinek sem mondja
el mindazt, amit kibeszélhetne, de minden remegő léleknek
megparancsolja, hogy vegyenek bátorságot. Ingyen megbocsát mindenkinek,
aki bocsánatért és megújulásért jő Hozzá.
Krisztus
elküldheti a mennyei angyalokat, hogy kiöntsék haragjának poharát a
világra, és megöljék mindazokat, akiket betölt az Isten elleni gyűlölet.
Eltörölheti ezt a sötét foltot a világegyetemből. Ő azonban nem ezt
teszi. Most ott áll a jó illatú oltárnál, és Isten elé tárja azok imáit,
akik segítségére vágynak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése