Krisztus
diadalmas jeruzsálemi bevonulása halvány előképe majdani eljövetelének,
amikor az ég felhőiből száll le hatalommal és dicsőséggel, az angyalok
győzelmi menete és a szentek örvendezése közepette. Akkor teljesednek be
Krisztusnak a papokhoz és farizeusokhoz intézett szavai: "Mostantól
fogva nem láttok engem mindaddig, mígnem ezt mondjátok: Áldott, aki jő
az Úrnak nevében!" (Mt 23:29). Prófétai látomásában Zakariás
szemlélhette a végső győzelem napját, s látta azok végzetét is, akik
első eljövetelekor visszautasították Krisztust: "Reám tekintenek, akit
átszegeztek, és siratják őt, amint siratják az egyetlen fiút, és
keseregnek utána, amint keseregnek az elsőszülött után" (Zak 12:10). Ezt
a jelenetet látta előre Krisztus, amikor a várost nézte és sírt
fölötte. Jeruzsálem ideiglenes lerombolásában látta annak a népnek a
végső pusztulását, mely Isten Fiának vérét ontotta.
A
Jeruzsálemhez intézett utolsó felhívás hiába hangzott el. A papok és
vezetők hallották visszhangozni a sokaság ajkán a múltból jövő prófétai
hangot, mely válaszolt a kérdésre: "Kicsoda ez?", de nem fogadták el azt
az Ihletés hangjának. Dühükben és ámulatukban megpróbálták
elhallgattatni a népet. A tömegben római tisztviselők is voltak, s nekik
az ellenség Jézust egy lázadás vezetőjének tüntette fel. Állításuk
szerint birtokba akarja venni a templomot, s királyként akar uralkodni
Jeruzsálemben.
Jézus
nyugodt hangja egy pillanatra elcsitította a zajos sokaságot, amikor
újra kijelentette, hogy nem időleges uralomra törekszik, hamarosan
felemelkedik Atyjához, s vádlói nem látják többé, míg újra el nem jön
dicsőségben. Akkor - amikor az üdvösség szempontjából már késő - majd
elismerik Őt. E szavakat Jézus szomorúan, mégis különös nyomatékkal
ejtette ki. A római tisztviselőket lecsendesítette és megfékezte. Szívük
- bár számukra ismeretlen volt az isteni befolyás - úgy megindult,
ahogy még soha azelőtt. Jézus nyugodt, ünnepélyes arcáról szeretetet,
jóindulatot, csöndes méltóságot olvastak le. Megmagyarázhatatlan
rokonszenvet éreztek iránta. Jézus letartóztatása helyett inkább
hódolatukat fejezték volna ki. A papokhoz, főemberekhez fordultak, őket
vádolták zavarkeltéssel. A vezetők bosszúsan és legyőzötten a népnek
kezdtek panaszkodni, s mérgesen vitatkoztak egymással.
Eközben
Jézus észrevétlenül bement a templomba. Minden csendes volt, mert az
Olajfák hegyén történtek az egész népet oda vonzották. Rövid időre Jézus
a templomban maradt, szomorúan nézett körül. Azután tanítványaival
együtt visszavonult, ismét Bethániába ment. Mire a nép kereste, hogy
trónra ültessék, már nem találták.
Jézus
az egész éjszakát imában töltötte, majd reggel visszajött a templomba.
Útközben áthaladt egy fügefaligeten. Éhes volt, "és meglátván messziről
egy fügefát, amely leveles vala, odaméne, ha talán találna valamit
rajta: de odaérvén ahhoz, levélnél egyebet semmit sem talála; mert nem
vala fügeérésnek ideje" (Mk 11:13).
Bizonyos
területek kivételével nem jött még el a fügeérés ideje, a jeruzsálemi
magaslatokról nyugodtan el lehetett mondani: "Nem vala fügeérésnek
ideje" (Mk 11:13). Ebben a kertben, ahol Jézus járt, egy fa megelőzte az
összes többit. Már levelek borították. A fügefa természetéhez tartozik,
hogy még a levelek kibomlása előtt megjelennek a növekedő gyümölcsök.
Ezért ez a tökéletes lombozatú fa érett gyümölcsöt ígért. A látszat
azonban csalóka volt. Jézus végignézte az ágakat a legalsótól a legfölső
gallyig, de "levélnél egyebet semmit sem talála" (Mk 11:13). Kérkedő
lombsátor volt, semmi más.
Krisztus
megátkozta, hogy száradjon ki. "Soha örökké ne egyék rólad gyümölcsöt
senki" (Mk 11:14), - mondotta. Másnap reggel, amikor a Megváltó és
tanítványai ismét a város felé tartottak, a kiszáradt ágak és hulló
levelek felkeltették figyelmüket. "Mester, - szólt Péter - nézd, a
fügefa, amelyet megátkoztál, kiszáradott" (Mk 11:21).
Krisztusnak
a fügefára szórt átka megdöbbentette a tanítványokat, nem egyezett
korábbi eljárásaival és cselekedeteivel. Gyakran hallották tőle, hogy
nem kárhoztatni jött a világot, hanem megmenteni. Visszaemlékeztek
szavaira: "Az embernek Fia nem azért jött, hogy elveszítse az emberek
lelkét, hanem hogy megtartsa" (Lk 9:56). Csodáival helyreállított,
sohasem pusztított. A tanítványok kizárólag Építőnek, Gyógyítónak
ismerték. Ez a tette egyedülálló volt. Milyen célt szolgált? -
kérdezték.
Isten
"gyönyörködik az irgalmasságban!" (Mik 7:18). "Élek én, ezt mondja az
Úr Isten, hogy nem gyönyörködöm a hitetlen halálában" (Ez 33:11). A
pusztítás munkája és az ítéletmondás számára "hallatlan" (Ésa 28:21).
Kegyelmében és szeretetében viszont fellebbenti a jövő fátylát, s
megmutatja az embernek a bűn útjának következményét.
A
fügefa megátkozása jelképes eljárás volt. A Krisztus előtt kérkedő,
lombsátrát fitogtató meddő fa a zsidó nemzetet jelképezte. A Megváltó
szerette volna világossá tenni tanítványai számára Izrael végzetének
okát és bizonyosságát. Ezért ruházta föl a fát erkölcsi
tulajdonságokkal, tette az isteni igazság letéteményesévé. A zsidók
minden más nemzettől különböztek, mert hűséget fogadtak Istennek. Ő
különleges előjogokkal ruházta fel a népet, s emiatt minden más népnél
igazabbnak tekintették magukat.
A világ szeretete és a nyereségvágy
azonban megrontotta őket. Dicsekedtek ismereteikkel, de tudatlanok
voltak Isten kívánalmait illetően, s képmutatás jellemezte őket. A
terméketlen fához hasonlóan nyújtották széjjel követelőző ágaikat,
melyek külsőleg dúsak voltak, gyönyörűek a szemnek, de semmit sem
nyújtottak, hanem csak levelet. A zsidó vallásból csodás temploma, szent
oltárai, süveges papjai, lenyűgöző szertartásai mellett - noha az külső
megjelenésében valóban megfelelő volt - hiányzott az alázatosság, a
szeretet és a jóindulat.
A
kert egyetlen fügefáján sem volt gyümölcs, a lomb nélküli fák azonban
nem keltettek várakozást, nem okoztak csalódást. Ezek a fák jelképezték a
pogányokat. Éppúgy hiányzott róluk a gyümölcs, mint a zsidóknál az
istenesség, de ők nem is állították, hogy Istent szolgálják. Nem tettek
dicsekvő kijelentéseket jóságukról. Vakok voltak Isten műveivel és
útjaival szemben. Számukra még nem jött el a fügeérés ideje. Még mindig
várták a napot, amely elhozza nekik a reményt és a világosságot. A
zsidók nagyobb áldásokat kaptak Istentől, elszámolással tartoztak,
amiért visszaéltek ezekkel az ajándékokkal. A kiváltságok, melyekkel
dicsekedtek, csak növelték bűnüket.
Jézus
éhesen jött a fügefához, hogy eledelt találjon. Így jött Izraelhez,
éhesen, hogy az igazság gyümölcseit találja meg náluk. Ajándékait
árasztotta rájuk, hogy gyümölcsöt teremjenek a világ áldására. Minden
lehetőséget és kiváltságot biztosított nekik, s cserébe együttérzésüket,
együttműködésüket kívánta kegyelmi munkájához. Önfeláldozást és
könyörületességet szeretett volna látni bennük, buzgóságot Istenért,
mély lelki vágyakozást embertársaik üdvösségéért. Ha megtartották volna
Isten törvényét, ugyanazt az önzetlen munkát végezték volna, amit
Krisztus. Az Isten és ember iránti szeretetet azonban elhomályosította a
büszkeség és önelégültség. Romlást hoztak magukra azzal, hogy nem
akartak másoknak szolgálni. Isten rájuk bízta az igazság kincseit, ők
ezt nem továbbították a világnak. A terméketlen fügefában láthatták
bűnüket és annak büntetését is. A Megváltó átka alatt elhervadt,
elfonnyadt, letarolt, gyökerestül kiszáradt fügefa megmutatta, mivé
válik a zsidó nép, ha Isten visszavonja kegyelmét. Nem hajlandók másokat
is áldásban részesíteni, tehát ezentúl ők sem kapják azt meg. Így szól
az Úr: "Romlásodra lett Izrael" (Hós 13:9).
A
figyelmeztetés minden időre szól. Krisztus megátkozta a fát, melyet
saját hatalmával teremtett - álljon ez figyelmeztetésként minden egyház
és minden keresztény előtt. Senki sem éli Isten törvényét, ha nem
szolgál másoknak. Sokan nem élik Krisztus irgalmas, önzetlen életét.
Egyesek, akik kiváló keresztényeknek hiszik magukat, nem értik, mit
jelent Istent szolgálni. Úgy terveznek és tanulnak, ahogy nekik jólesik.
Minden cselekedetükben önmagukat tartják szem előtt. Az idő csak
annyiban értékes számukra, amennyiben önmaguknak gyűjthetnek. Az élet
minden dolgában ezt a célt követik. Nem másoknak, hanem maguknak
szolgálnak. Isten úgy teremtette őket, hogy olyan világban éljenek, ahol
önzetlen szolgálatot kell teljesíteni. Úgy tervezte, hogy
embertársaiknak minden lehetséges módon segítsenek. Az ÉN azonban olyan
óriási, hogy minden mást eltakar. Ezért nincsenek kapcsolatban az
emberiséggel. Akik ily módon élnek, hasonlóak a fügefához, mely nagyra
tartotta magát, de gyümölcse nem volt. Megtartják az istentisztelet
külsőségeit, de bűnbánat, hit nélkül. Azt vallják, hogy tisztelik Isten
törvényét, de az engedelmesség hiányzik. Beszélnek, de nem cselekszenek.
Krisztusnak a fügefára kimondott ítélete megmutatta, milyen gyűlöletes
szemében ez a hiábavaló kérkedés. Kijelentette, hogy az őszinte bűnös
kevésbé bűnös, mint aki állítása szerint Istent szolgálja, de nem terem
gyümölcsöt dicsőségére.
A
fügefa példázata, melyet Krisztus jeruzsálemi látogatása előtt mondott
el, közvetlen kapcsolatban áll azzal a leckével, melyet a gyümölcstelen
fa megátkozásával adott. A példázat terméketlen fájáért könyörgött a
vincellér: hagyd meg még ez esztendőben, míg körös-körül megkapálom és
megtrágyázom, s ha gyümölcsöt terem, jó, ha pedig nem, azután vágd ki
azt (Vö. Lk 13:8-9). A gyümölcstelen fa fokozott gondozásban részesült.
Minden lehetőséget megkapott. Ha mégis gyümölcstelen marad, semmi sem
mentheti meg a pusztulástól. A példázat nem szól a vincellér munkájának
eredményéről. Ez attól a néptől függött, melyhez Krisztus szólt. A
gyümölcstelen fa őket jelképezte, és rajtuk állt, hogy döntsenek
sorsukról. Minden jótétemény rendelkezésükre állt, amit csak adhatott a
menny, de a megnövekedett áldást nem fordították javukra. Krisztus
megátkozta a terméketlen fügefát, ezzel mutatta meg a következményt, ők
döntötték el saját pusztulásukat.
A
zsidó nemzet több mint ezer éven át visszaélt Isten irgalmasságával,
kihívta ítéleteit. Visszautasították figyelmeztetéseit, lemészárolták
prófétáit. Krisztus napjaiban a nép ezekért a bűnökért felelőssé lett,
mert ugyanazt az utat követte. A jelenvaló kegyelem és figyelmeztetés
visszautasítása erre a nemzedékre hárítja a vétket. A béklyót, melyet a
nemzet századokon át kovácsolt, Krisztus idejében a nép önmagára
erősítette.
Az
ember minden korban kapott világosságot, különböző kegyelmi ajándékokat
és kegyelmi időt, amely alatt megbékélhetett Istennel. Ennek a
kegyelemnek azonban határa van. A kegyelem évekig kérlelhet,
lebecsülhetik, visszautasíthatják, de eljő az idő, amikor utoljára kér. A
szív annyira megkeményedik, hogy már nem válaszol Isten Lelkének. Ekkor
az édes, megnyerő hang nem könyörög többé a bűnösnek, s megszűnnek a
feddések, figyelmeztetések.
A
zsidó nemzet örök jelképe minden népnek, mely megveti a Végtelen
Szeretet könyörgését. Krisztus Jeruzsálem feletti könnyei minden idők
bűneiért hulltak. Az Izraelre kimondott ítéletekből mindenki, aki elveti
Isten Szentlelkének dorgálásait, figyelmeztetéseit, kiolvashatja saját
sorát.
Ebben
a nemzedékben sokan ugyanazt az utat járják, amit a hitetlen zsidók.
Látták Isten erejének megnyilatkozását, a Szentlélek szívükhöz szólt,
mégis ragaszkodnak hitetlenségükhöz, ellenállnak. Isten
figyelmeztetéseket, feddéseket küld nekik, de nem hajlandók megvallani
tévedéseiket, elvetik üzenetét, küldöttét. Pontosan azok az eszközök
válnak számukra botránykővé, melyeket Ő megmentésükre használ fel.
Az
elbukott Izrael gyűlölte Isten prófétáit, mert rejtett bűneiket
napvilágra hozták. Akháb ellenségének tekintette Illést, mert a próféta
hűségesen megfeddte a király titkos bűneit. Ugyanúgy ma is, Krisztus
szolgája, a bűnök megfeddője megvetéssel, visszavágásokkal kerül szembe.
A bibliai igazság, Krisztus vallása küzd az erkölcsi tisztátalanság
erős árja ellen. Az előítélet most még erősebb az emberek szívében, mint
Krisztus idejében. Krisztus nem felelt meg az emberek várakozásainak,
élete megfeddte bűneiket, ezért elvetették Őt. Így most is, Isten
Igéjének igazsága nem egyezik az emberek eljárásaival, természetes
hajlamaival, s ezrek utasítják vissza az igazság világosságát. Sátán
arra indítja az embert, hogy kételkedjen Isten Igéjében, és saját
független ítélete szerint cselekedjen. Inkább a sötétséget választják,
mint a világosságot, bár ezzel lelküket veszélyeztetik. Akik
gáncsoskodnak Krisztus szavain, azok egyre inkább okot találnak az
áskálódásra, mígnem elfordulnak az Igazságtól és az Élettől. Így van ez
ma is. Isten nem szándékozik minden akadályt elhárítani, amit az emberi
szív felállíthat igazsága ellen. Azoknak, akik elutasítják a világosság
drága sugarait, melyek áttörik a sötétséget, Isten Igéjének titkai
sohasem tárulnak fel. Számukra az igazság rejtve marad. Vakon járnak, s
nem ismerik a rájuk váró pusztulást.
Krisztus
az Olajfák hegyének tetejéről áttekintette a történelem összes
korszakát. Szavai minden lélekre vonatkoznak, aki lebecsüli az isteni
kegyelem kérlelését. Szeretetének megvetője, Ő hozzád szól ma. "Te,
éppen te" vagy az, akinek meg kell ismernie a békességedet szolgáló
dolgokat. Krisztus keserű könnyeket hullat éretted, aki nem sírsz
önmagadért. Ugyanaz a végzetes keményszívűség nyilvánul meg benned, ami
elpusztította a farizeusokat. Isten kegyelmének minden bizonyítéka, az
isteni fény minden sugara vagy megolvasztja, megadásra készteti a
lelket, vagy megerősíti reménytelen helyzetében, a bűnbánat
nélküliségben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése