Misszióútjukról
visszatérve, "az apostolok összegyülekezének Jézushoz, és elbeszélének
néki mindent, azt is, amiket cselekedtek, azt is, amiket tanítottak
vala. Ő pedig monda nékik: Jertek el csupán ti magatok valamely puszta
helyre és pihenjetek meg egy kevéssé. Mert sokan valának a járókelők, és
még evésre sem volt alkalmas idejük" (Mk 6:30:31).
A
tanítványok Jézushoz jöttek, és mindent elmondtak Neki. Bensőséges
kapcsolatban álltak Vele, ez bátorította őket, hogy elétárják kedvező és
kedvezőtlen tapasztalataikat, örömüket munkájuk eredménye láttán,
bánatukat kudarcaik, hibáik, gyöngeségük láttán. Első evangéliumi
munkájuk során követtek el hibákat, és mikor tapasztalataikról őszintén
beszámoltak Krisztusnak, Ő látta, hogy még oktatásra szorulnak. Azt is
látta, hogy belefáradtak munkájukba, és szükségük van a pihenésre.
Ám
ott, ahol voltak, nem juthattak hozzá az áhított magányhoz, "mert sokan
valának a járókelők, és még evésre sem volt alkalmas idejük" (Mk 6:31).
A nép özönlött Krisztus után, gyógyulást kerestek, hallgatni kívánták
szavait. Sokan vonzódtak Hozzá, mert áldások kútfeje volt számukra.
Sokan azok közül, akik ekkor Krisztus körül tolongtak, hogy az egészség
drága ajándékában részesüljenek, elfogadták Őt Megváltójuknak. Sokan
mások, akik a farizeusok miatt nem merték megvallani Őt, a Szentlélek
kitöltésekor megtértek, és a haragvó papok és vezetők előtt Isten Fiának
ismerték el Jézust.
Most
azonban Krisztus szeretett volna visszavonulni, hogy tanítványaival
lehessen, mert sok mondanivalója volt számukra. Munkájuk során átestek a
küzdelmek próbáján, az ellenállás különféle formáival találkoztak.
Eddig mindent megbeszéltek Krisztussal, ám egy ideje egyedül voltak, és
időnként sokat tépelődtek azon, mit kellene tenniük. Munkájukban
bátorításra leltek, hiszen Krisztus nem küldte ki őket Lelke nélkül. Sok
csodát a Belé vetett hit által műveltek, most azonban az Élet
Kenyerével kellett táplálkozniuk. El kellett menniük egy magányos
helyre, ahol közösségben lehetnek Jézussal, és utasításokat kaphatnak a
további munkára.
"Ő
pedig monda nékik: Jertek el csupán ti magatok valamely puszta helyre
és pihenjetek meg egy kevéssé" (Mk 6:31). Krisztus felettébb gyöngéd és
könyörületes mindenki iránt, aki szolgálatában áll. Megmutatja
tanítványainak, hogy Isten irgalmasságot kér, nem áldozatot. Ők egész
lelkükkel munkálkodtak az emberekért, és ez kimerítette fizikai és
szellemi erejüket. Kötelesek voltak pihenni.
A
tanítványok látták munkájuk sikerét, s abban a veszélyben forogtak,
hogy maguknak tulajdonítják az érdemet, lelkük felfuvalkodik, és Sátán
kísértéseinek esnek áldozatul. Nagy munka állt előttük, és legelőször
azt kellett megtanulniuk, hogy erejük nem önmagukban, hanem Istenben
rejlik. Akárcsak Mózesnek Sínai pusztájában, Dávidnak a júdeai dombokon,
vagy Illésnek Kerith patakjánál, a tanítványoknak is vissza kellett
vonulniuk szorgos tevékenységük színhelyéről, hogy közösségben legyenek
Krisztussal, a természettel, és saját szívükkel.Míg a tanítványok misszióútjukat járták, Jézus újabb városokat és falvakat látogatott meg, és hirdette országának evangéliumát. Körülbelül ekkor
hallotta Keresztelő János halálhírét. Ez az esemény élénken elérajzolta a
véget, mely felé halad. Mind súlyosabb árnyak nehezedtek útjára. Papok,
rabbik lesték, hogyan ölhetik meg, kémek jártak a nyomában, és
mindenfelé sokasodtak a cselszövések; elpusztítására. Az apostolok
galileai prédikálásának híre, mely eljutott Heródeshez is, felhívta
figyelmét Jézusra és munkájára. "Ez ama Keresztelő János; - mondta - ő
támadt fel a halálból" (Mt 14:2); és kifejezte óhaját: látni szeretné
Jézust. Heródes állandóan attól rettegett, nehogy titokban forradalmat
szervezzenek azzal a céllal, hogy letaszítsák a trónról, és lerázzák a
római igát a zsidó nemzetről. A lázongás és elégedetlenség lelkülete
tetőfokára hágott a nép körében. Nyilvánvalóvá vált, hogy Krisztus nem
sokáig folytathatja nyilvános munkáját Galileában. Szenvedésének órái
egyre közeledtek, s Ő egy időre távol kívánt maradni a sokaság zajától.
János
tanítványai megszomorodott szívvel helyezték sírba mesterük
megcsonkított testét, majd "elmenvén, megjelenték Jézusnak" (Mt 14:12). E
tanítványok féltékenykedtek Krisztusra, aki elvonja a népet Jánostól. A
farizeusok oldalán álltak, amikor vádolták Őt, hogy a vámszedőkkel
eszik Máté asztalánál. Kétségbe vonták isteni küldetését, amiért nem
szabadította ki Keresztelő Jánost. Most azonban, amikor tanítójuk
meghalt, s nagy bánatukban vigasztalásra vágytak, útmutatásra jövendő
munkájukhoz, eljöttek Jézushoz, és célkitűzéseiket egyesítették az
Övével. Nekik is szükségük volt egy kis nyugalomra, kapcsolatra a
Megváltóval.
Bethsaidához
közel, a tó északi végénél volt egy csöndes vidék, mely a tavasz friss
zöldjében pompázott, s kellemes nyugalmat nyújtott Jézusnak és
tanítványainak. Erre a helyre indultak hajóikon a vízen át. Itt távol
lesznek az átmenő forgalomtól, a városi sürgés-forgástól,
zaklatottságtól. A természet tájai önmagukban is nyugalmat kínáltak,
kellemes változást jelentettek az érzékszerveknek. Itt anélkül
hallgathatják Krisztus szavait, hogy félbeszakítanák őket az írástudók
és farizeusok dühös visszavágásai, vádaskodásai. Egy rövid időre
élvezhették a drága együttlétet Uruk társaságában.
Krisztusnak
és tanítványainak pihenője nem önző élvezetet szolgált. Nem
kedvtelésnek szentelték a nyugalomban töltött időt. Megbeszélték az
Isten művével kapcsolatos problémákat, s annak lehetőségét, miképp
tehetik még hatékonyabbá a munkát. A tanítványok Krisztussal jártak,
megértették Őt, nekik nem kellett példázatokban beszélnie. Kijavította
hibáikat, világossá tette számukra az emberek megközelítésének helyes
módját. Tökéletesebben feltárta előttük az isteni igazság értékes
kincseit. Éltető isteni erő járta át, ihlette reményre, bátorságra őket.
Bár
Jézus tett csodákat, és tanítványainak is hatalmat adott erre, fáradt
szolgáit félreeső vidékre vezette pihenni. Amikor azt mondta, hogy az
aratnivaló sok, de a munkás kevés, nem a szüntelen munkálkodás
szükségességét kötötte tanítványai lelkére, hanem így szólt: "Kérjétek
azért az aratásnak Urát, hogy küldjön munkásokat az ő aratásába" (Mt
9:38). Isten minden embernek képessége szerint jelölte ki a munkát (Vö.
Ef 4:11-13), és nem akar egyeseket kötelezettségekkel megterhelni,
miközben másoknak semmi bajuk, gondjuk nincsen.
Krisztus
részvétteljes szavai éppolyan bizonyossággal szólnak a ma élőknek, mint
a tanítványoknak. "Jertek el csupán ti magatok [...] és pihenjetek meg
egy kevéssé" (Mk 6:31) - mondja mindenkinek, aki megfáradt és
megterheltetett. Nem bölcs dolog állandóan megfeszített munkában,
izgalmak közt élni, még az emberek lelki szükségleteinek szolgálatában
sem, mert így elhanyagoljuk a személyes áhítatot, túlterheljük szellemi,
lelki, testi erőnket. Krisztus önmegtagadást kíván tanítványaitól és
áldozatokat, ezzel együtt azonban vigyázniuk is kell, nehogy a
túlbuzgóság nyomán Sátán kihasználja az emberi gyengeségeket, és Isten
műve kárt szenvedjen.
A
rabbik felfogása szerint a vallás tartalma mindig a lázas
tevékenykedés. Ragaszkodtak bizonyos külső cselekedetekhez, hogy
kimutassák fensőbbséges kegyességüket. Lelkük így elszakadt Istentől,
önelégültségük növekedett. Ma is fennáll ugyanez a veszély. Mihelyst
fokozódik az ember aktivitása, és Istenért végzett munkáját siker
koronázza, megjelenik a veszély, hogy emberi tervekben és módszerekben
fog bízni. Egyre kevesebb lesz az ima, megcsappan a hit. A
tanítványokhoz hasonlóan minket is fenyeget a veszély, hogy szem elől
tévesztjük függésünket Istentől, és tevékenységünkből akarunk üdvözítőt
faragni. Szüntelen Jézusra kell tekintenünk, s felismernünk, hogy az Ő
ereje végzi a munkát. Miközben komolyan dolgoznunk kell az elveszettek
megmentéséért, időt kell szakítanunk az elmélkedésre, imádkozásra, Isten
igéjének tanulmányozására is. Csak a sok imával megvalósított és
Krisztus érdemeivel megszentelt munka bizonyul végül elégségesnek,
jónak.
Senkinek
az életében nem volt annyi munka, olyan felelősség, mint a Jézuséban,
mégis hányszor találjuk Őt imában! Milyen folytonos kapcsolatban állt
Istennel! Földi életének történetében újra és újra ilyen feljegyzéseket
találunk: "Kora reggel pedig, még szürkületkor, fölkelvén, kiméne, és
elméne egy puszta helyre és ott imádkozék" (Mk 1:35). "Nagy sokaság
gyűle egybe, hogy őt hallgassák, és hogy általa meggyógyuljanak az ő
betegségeikből. De ő félrevonula a pusztába, és imádkozék" (Lk 5:15-16).
"És lőn azokban a napokban, kiméne a hegyre imádkozni, és az éjszakát
az Istenhez való imádkozásban tölté el" (Lk 6:12).
Teljesen
a mások javára szentelt életében a Megváltó szükségesnek ítélte, hogy
visszavonuljon az átmenő utazóforgalomtól, és az Őt nap mint nap követő
sokaságtól. El kellett fordulnia a szüntelen tevékenykedéstől, az emberi
szükségletekkel való foglalkozástól, hogy nyugalomban, zavartalanul
együtt lehessen Atyjával. Egy volt velünk, gyöngeségeink, szükségleteink
része, tökéletesen Istentől függött, s az imádság titkos helyén kereste
az isteni erőt, hogy felvértezve indulhasson a szolgálatba, a próbákba.
A bűn világában Jézus lelki küzdelmeket, kínzásokat szenvedett el. Az
Istennel való közösségben letehette a nyomasztó bánat terhét, vigaszra,
örömre lelt.
Krisztusban
az emberiség kiáltása a végtelen irgalmasság Atyjához jutott. Emberként
folyamodott Isten trónjához, míg emberi természetét mennyei erő járta
át, amely összekötötte az emberit az istenivel. Az Istennel való állandó
közösségben életet kapott Tőle, hogy életet adhasson a világnak. Az Ő
tapasztalatában nekünk is részesednünk kell.
"Jertek
el csupán ti magatok" (Mk 6:31) - parancsolja nekünk. Ha megfogadjuk
szavát, erősebbek, hasznosabbak lehetünk. A tanítványok keresték Jézust,
és mindent elmondtak Neki, Ő pedig bátorította, oktatta őket. Ha ma
szakítanánk rá időt, hogy Jézushoz menjünk, és elmondjuk, mire van
szükségünk, nem csalódnánk. Jobb kezünknél állna, hogy segítsen.
Egyszerűbbnek kellene lennünk, több hitre, bizalomra van szükségünk
Megváltónk iránt. Ő, akinek hívják nevét "erős Istennek, örökkévalóság
atyjának, békesség fejedelmének", akiről meg van írva, hogy "az uralom
az ő vállán lészen" (Ésa 9:6), csodálatos tanácsadó. Hív, hogy Tőle
kérjünk bölcsességet. Ő "mindenkinek készségesen és szemrehányás nélkül
adja" (Jak 1: 5).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése