Ez
a zsidó vén nagy bánattal jött Jézushoz, lábához vetette magát, és így
kiáltott: "Az én leánykám halálán van; jer, vesd reá kezedet, hogy
meggyógyuljon és éljen" (Mk 5:23).
Jairus
közelebb húzódott a Megváltóhoz, és együtt siettek a főember otthonába.
A fizetett siratók és síposok már ott voltak, a levegőt betöltötte
lármázásuk. A tömeg, a zűrzavar bántotta Jézus lelkét. Így intette
csendre őket: "Mit zavarogtok és sírtok? A gyermek nem halt meg, hanem
alszik." Az emberek méltatlankodva fogadták az Idegen szavait. Látták a
gyermeket a halál karmai közt, megvetően nevettek hát Jézuson. Ő
megkérte az embereket, hagyják el a házat, Maga mellé vette a leány
apját és anyját, valamint három tanítványát, Pétert, Jakabot és Jánost, s
bementek a halott szobájába.
Jézus
az ágyhoz lépett, kezébe vette a gyermek kezét, és lágyan, az otthon
meghitt nyelvezetével ejtette ki e szavakat: "Leányka; néked mondom,
kelj föl" (Mk 5:41).
Útban
a főember háza felé Jézus egy szegény asszonyt vett észre a sokaságban,
aki tizenkét éve olyan betegségben szenvedett, mely életét teherré
tette. Mindenét orvosokra, gyógyszerekre költötte, de az eredmény csak
annyi volt, hogy gyógyíthatatlannak nyilvánították. Reménye újraéledt,
midőn Krisztus gyógyításairól hallott. Biztos volt benne: ha csak Hozzá
mehetne, meggyógyulna. Legyengülten, szenvedve eljött a tengerpartra,
ahol Ő tanított, s megpróbált átfurakodni a sokaságon, de hiába. Követte
Jézust Lévi-Máté házából jövet is, mégsem tudta elérni Őt. Már kezdett
elkeseredni, mikor Jézus utat tört a sokaságban, és közel jött hozzá.
Eljött
az óriási lehetőség. A Nagy Orvos színe elé került! A tülekedésben nem
tudott szólni Hozzá, meg sem ragadhatta, csak egy futó pillantást
vethetett alakjára. Félve, hogy elveszíti a szabadulás egyetlen
lehetőségét, előrenyomult, s így szólt magában: "Ha csak ruháját illetem
is, meggyógyulok" (Mt 9:21). Amikor Jézus elhaladt mellette, a nő
kinyújtotta kezét, és sikerült megérintenie köntösének szegélyét. Abban a
pillanatban tudta, hogy meggyógyult. Életének hite ebben az érintésben
összpontosult, s fájdalmát, gyöngeségét azonnal a tökéletes egészség
életereje váltotta föl.
Ekkor
hálás szívvel megpróbált visszavonulni a tömegből, Jézus azonban
hirtelen megállt, s a nép is megtorpant Vele együtt. Megfordult,
körülnézett, és a sokaság zajában is jól kivehető hangon kérdezte: "Ki
az, aki engem illetett?" (Lk 9:45) A nép csodálkozó tekintete volt a
válasz kérdésére. Minden oldalról szorongatták, durván taszigálták hol
erre, hol arra - meglepő volt tehát kérdése.
A
mindig szólni kész Péter válaszolt: "Mester, a sokaság nyom és
szorongat téged, és azt mondod: Ki az, aki engem illetett?" Jézus így
felelt: "Illetett engem valaki; meri én észrevettem, hogy erő származék
ki tőlem" (Lk 9:45--46). A Megváltó meg tudta különböztetni a hit
érintését a figyelmetlen tömeg véletlen lökdösődésétől. Az ilyen hit
mellett nem mehetett el szó nélkül. A vigasztalás szavait akarta szólni
az alázatos nőnek, melyek öröm kútforrását jelentik majd számára - ezek a
szavak áldást árasztanak követőire az idők végezetéig.
Jézus
az asszony felé nézett, és ragaszkodott hozzá, hogy megtudja, ki
illette Őt. A nő, miután hiába próbált elrejtőzni, remegve előjött, és
lábához borult. Hálakönnyek között beszélte el szenvedésének és
megkönnyebbedésének történetét. Jézus szelíden így szólt: "Leányom, a te
hited megtartott téged. Eredj el békével" (Mk 5:34). Elvágta a babona
lehetőségét, hogy pusztán ruhájának érintéséből gyógyító erő származna. A
gyógyulás nem a Vele történt külső érintkezésből eredt, hanem a hitből,
ami megragadta isteni erejét.
A
Krisztus köré zsúfolódó kíváncsi sokaság nem érezte, hogy életadó erőt
kapna. Amikor viszont a szenvedő asszony nyújtotta ki kezét, hogy
megérintse Őt, és hitt a gyógyulásban, ő érezte a gyógyító erőt. Így van
ez a lelki dolgokkal is. Mellékesen beszélgetni a vallásról, lelki
szomjúság és élő hit nélkül imádkozni mit sem ér. A névleges hit
Krisztusban, mely Őt pusztán a világ Megváltójának fogadja el, sohasem
hozhat gyógyulást a léleknek. Az üdvösségre vivő hit nem csupán értelmi
egyezés az igazsággal. Aki arra vár, hogy tökéletes ismeretre tegyen
szert, mielőtt gyakorolná a hitet, az nem részesül áldásban Istentől.
Nem elégséges hinni valamit Krisztusról; Krisztusban kell hinnünk. Az
egyetlen olyan hit, melyből hasznunk származhat, személyes Megváltóként
fogadja el Őt, és érdemeit a miénkké teszi. Sokan egyfajta véleménynek
tekintik a hitet. A megmentő hit egyesség: akik elfogadják Krisztust,
szövetségi kapcsolatba kerülnek Istennel. Az őszinte hit élet. Az élő
hit az életerő növekedését jelenti, odaadó bizalmat, mely által a lélek
győzedelmes hatalommá válik.
Jézus,
miután meggyógyította az asszonyt, arra vágyott, hogy az ismerje el a
kapott áldást. Az evangélium által felkínált ajándékokat nem lopva,
titokban kell élveznünk. Ezért hív az Úr, hogy valljuk meg jóságát. "Ti
vagytok az én tanúim, így szól az Úr, hogy én Isten vagyok" (Ésa 43:12).
Krisztus
hűségének megvallása a menny választott eszköze, mellyel bemutathatjuk
Őt a világnak. Méltányolnunk kell kegyelmét, melyet a hajdani szent
emberek által ismertetett meg, de ennél is hatásosabb saját
tapasztalatunkról bizonyságot tenni. Isten tanúi vagyunk, ha isteni erő
munkálkodása nyilvánul meg bennünk. Mindenkinek a másokétól különböző
élete van, tapasztalatai is eltérőek a többiekétől. Isten azt szeretné,
ha saját egyéniségünk jegyeit viselő dicséret szállna föl Hozzá. Az Ő
kegyelme dicsőségének, magasztalásának ilyen értékes elismerése, ha
krisztusi élettel párosul, ellenállhatatlan erőt jelent a lélekmentő
munkában.
Amikor
a tíz - gyógyulni vágyó poklos Jézushoz jött, Ő megparancsolta nekik,
hogy menjenek és mutassák meg magukat a papnak. Az úton megtisztultak,
de csak egy tért vissza, hogy dicsőséget adjon Neki. A többi ment a
dolgára, s elfelejtette, ki gyógyította meg. Mennyien teszik ugyanezt ma
is! Az Úr szüntelenül munkálkodik az emberiség javára. Szakadatlan
árasztja javait. Felkelti a beteget az enyészet ágyából, kiszabadítja az
embert olyan veszélyből, melyről nem is tud, mennyei angyalokat bíz
meg, hogy őrizzék a szerencsétlenségtől, oltalmazzák a "dögvésztől,
amely a homályban jár", és "a döghaláltól, amely délben pusztít" (Zsolt
91:6), annak szíve mégis érzéketlen marad. A menny minden kincsét
odaadta az ember megmentéséért, aki mégsem törődik Isten nagy
szeretetével. Hálátlanságával bezárja szívét az Úr kegyelme előtt. A
sivatagi cserjéhez hasonlóan nem vesz tudomást a kapott javakról, lelke a
puszta felperzselt helyein lakozik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése