A
tó mély fekvése fenséges déli éghajlatot kölcsönöz a partját szegélyező
síkságnak. Krisztus idejében itt pálmák és olajfák virágoztak,
gyümölcsösök, szőlőskertek, zöld mezők, ragyogóan, bőségesen nyíló
virágok illatoztak, s mindent a sziklákból fakadó patakok öntöztek. A tó
partján és a környező dombokon körben városok voltak. A tavat ellepték a
halászhajók. Mindenfelé pezsgő, mozgalmas élet folyt.
Kapernaum
nagyon alkalmas hely volt arra, hogy a Megváltó munkásságának központja
legyen. A Damaszkuszból Jeruzsálembe és Egyiptomba, valamint a
Földközi-tengerhez vezető út mentén feküdt, nagy átmenő forgalmat
bonyolított le. Számos országból haladtak át utasok a városon, s
pihentek meg jártukban-keltükben. Jézus itt minden nemzetiségű, rangú
emberrel találkozhatott, a gazdaggal és a hatalmassal csakúgy, mint a
szegénnyel és alacsony sorsúval, tanításait más országokba, sok-sok
otthonba vitték el. Ez ösztönözte az embereket a próféciák
tanulmányozására; a figyelem a Megváltóra irányult, küldetése feltárult a
világ előtt.
Kapernaumban
a királyi ember fia tanúsította Krisztus hatalmát, akit meggyógyított.
Az udvari tiszt és házanépe örömmel tettek bizonyságot hitükről. Amikor
megtudták, hogy maga a Tanító közöttük van, az egész város megmozdult.
Tömegek igyekeztek színe elé. Szombaton annyi ember özönlött a
zsinagógába, hogy sokaknak vissza kellett fordulniuk, mert nem fértek
be.
Aki
csak hallotta a Megváltót, csodálkozott "az ő tudományán, mert beszéde
hatalmas vala" (Lk 4:32). " Úgy tanítja vala őket, mint akinek hatalma
van, és nem úgy, mint az írástudók" (Mt 7:29). Az írástudók és vének
tanítása merev és formális volt, mint egy betanult lecke. Számukra Isten
szavának nem volt éltető ereje. Az ige tanítását saját elgondolásaik és
hagyományaik helyettesítették. Az istentiszteletek megszokott
körforgásában állításuk szerint a törvényt magyarázták, ám az isteni
ihletés nem mozdította meg sem az ő szívüket, sem hallgatóikét.
Jézus
nem avatkozott a zsidók közti különféle vitatott kérdésekbe. Az Ő
feladata az igazság feltárása volt. Szavai fényt árasztottak a
pátriárkák és próféták tanításaira, a Szentírás új kinyilatkoztatásként
hatott az emberekre. Hallgatói azelőtt soha nem érzékelték az isteni ige
jelentésének ilyen mélységeit.
Jézus
otthonukban találkozott az emberekkel, jól ismerte problémáikat.
Kedvessé tette az igazságot, mert közvetlenül, egyszerűen mutatta be.
Nyelvezete oly tiszta, finom és egyszerű volt, akár a csobogó patak.
Hangja zeneként hatott azokra, akik azelőtt a rabbik monoton beszédét
hallgatták. Bár tanítása egyszerű volt, mégis úgy beszélt, mint akinek
hatalma van. Ez a jellegzetesség élesen megkülönböztette tanítását
mindenki másétól. A rabbik fenntartással, kétkedve beszéltek, mintha az
Írásokat így is, meg ellenkezőképpen is lehetne értelmezni. A hallgatók
napról napra bizonytalanabbak lettek. Jézus azonban kétségbevonhatatlan
tekintéllyel tanította az Írásokat. Bármiről beszélt, hatalommal tette,
mint akinek szavát nem lehet vita tárgyává tenni.
{DA 253.5}
Mégis
inkább komoly volt, mint heves. Úgy szólt, mint aki határozott célt
követ. Az örök élet valóságát mutatta be. Bármiről beszélt, Istent
nyilatkoztatta ki. Jézus igyekezett megtörni azt az ámító varázst, mely
az embert a földi dolgokhoz láncolja. Az evilági dolgokat igazi helyűkre
tette, s alárendelte az örök érdekeknek, de nem becsülte le
fontosságukat. Azt tanította, hogy a menny és a föld együvé tartozik, és
az isteni igazság ismerete felkészíti az embert a mindennapi élet
kötelességeinek jobb teljesítésére. Úgy szólt, mint aki jól ismeri a
mennyet, tudatában van Istenhez fűződő kapcsolatának, mégis elismeri
egységét az emberi család valamennyi tagjával.
Kegyelmi
üzeneteit mindig hallgatóihoz alkalmazta. Ismert volt előtte, miképpen
tudja "erősíteni a megfáradottat beszéddel" (Ésa 50:4), mivel kegyelem
ömlött ajkán, hogy a legvonzóbb módon adhassa át az embernek az igazság
kincseit. Tapintatosan bánt azokkal, akiket előítéleteik tartottak
vissza, és olyan példákkal lepte meg őket, melyek felkeltették
érdeklődésüket. A képzelet segítségével érte el a szívet. Példázatait a
mindennapi élet dolgaiból merítette, s bár azok egyszerűek voltak,
jelentőségük csodálatos mélységekig hatolt. A madarak, a mezők liliomai,
a mag, a pásztor és a bárány - Krisztus ezekkel a dolgokkal
szemléltette az örök igazságot, s aztán, amikor hallgatói a természetben
látták mindezeket, visszaemlékeztek szavaira. Krisztus példázatai
szüntelen ismételték tanulságait.
Krisztus
sohasem hízelgett az embernek. Sohasem mondott olyasmit, ami
elképzeléseiket, ábrándjaikat dicsőítette volna, nem dicsérte okos
találmányaikat. A mélyen, előítélet-mentesen gondolkodók befogadták
tanítását, és úgy találták, hogy az próbára teszi bölcsességüket.
Csodálták a legegyszerűbb nyelven kifejezett lelki igazságot. A
legműveltebbeket is elbűvölték szavai, s a tanulatlanok is mindig
merítettek forrásából. Volt üzenete az írástudatlannak, és még a
pogánnyal is meg tudta értetni, hogy üzenete van számára.
Gyöngéd
részvéte gyógyírként hatott a fáradt, elgyötört szívekre. Még a dühös
ellenség háborgása közepette is a béke légköre lengte körül. Arcának
szépsége, nagyszerű jelleme, és mindenekfelett a tekintetében és
hangjában megnyilvánuló szeretet Hozzá vonzott mindenkit, akit még nem
keményített meg a hitetlenség. Ha nem kedves, együttérző lelkületet
sugárzott volna minden pillantása és szava, nem vonzotta volna Magához
az óriási tömegeket úgy, ahogyan tette. A hozzá jövő szenvedők úgy
érezték, ügyüket hű és szelíd barátként magáévá teszi, és még többet
kívántak tudni az általa tanított igazságokból. Közel hozta az eget.
Jézus színe előtt szerettek volna lakozni, hogy vigasztaló szeretetét
szüntelen érezhessék.
Jézus
mély figyelemmel kísérte hallgatói arcának minden rezdülését. Az
érdeklődést, örömöt kifejező arcok megnyugvással töltötték el . Az
igazság szavai behatoltak a lélekbe, széttörték az önzés korlátait;
bűnbánatra indítottak, végül hálára ébresztettek, és ez boldoggá tette a
Megváltót. Ahogy végigtekintett a hallgatók sokaságán, s már régebben
is látott arcokat fedezett föl, arca örömtől ragyogott. Országának
polgárait remélte látni bennük. Amikor az egyszerűen elmondott igazság
valami dédelgetett bálványt érintett, észrevette a változást az arcokon,
a hűvös, fenyegető tekinteteket, melyek azt sugallták, hogy nem
szívesen fogadják a világosságot. Nagy fájdalmat okozott Neki, ha látta,
hogy az emberek elutasítják a béke üzenetét.
Jézus
a zsinagógában beszélt alapítandó országáról, küldetéséről, Sátán
foglyainak szabadon bocsátásáról. Ekkor szavait szörnyű sikoly
szakította félbe. Egy megszállott tört utat Felé az emberek között, és
ordított: "Mi dolgunk van nékünk veled, Názáreti Jézus? Azért jöttél-é,
hogy elveszíts minket? Tudom, hogy ki vagy te: az Istennek Szentje" (Mk
1:24).
Zavar
és rémület lett úrrá. Az emberek figyelme elterelődött Krisztusról,
senki sem figyelt szavára. Éppen ebből a célból vezette Sátán áldozatát a
zsinagógába. Jézus azonban e szavakkal dorgálta meg a démont: "Némulj
meg és menj ki ez emberből! És az ördög azt a középre vetvén, kiméne
belőle, és nem árta néki semmit" (Lk 4:35).
Sátán
elhomályosította ennek a nyomorult szenvedőnek az elméjét, ám a
Megváltó jelenlétében egy fénysugár áthatolt a homályon. Vágy ébredt
benne, hogy szabaduljon Sátán hatalmából, de a démon ellenállt Krisztus
erejének. Midőn az ember megpróbált Jézushoz fordulni segítségért, a
gonosz lélek szavakat adott a szájába, s ő félelemtől gyötörten
ordított. A megszállott valamelyest megértette, hogy annak színe előtt
áll, Aki megszabadíthatja, de amikor megpróbálta elérni a hatalmas
kezet, egy másik akarat visszatartotta, más szavakat juttatott
kifejezésre általa. Szörnyű harc folyt Sátán hatalma és saját
szabadságvágya között
Aki
legyőzte Sátánt a megkísértés pusztájában, újból szemtől szembe került
ellenségével. A démon minden erejét latba vetette, hogy hatalmában
tartsa áldozatát. Ha most teret veszít, azzal Jézus győz. Úgy tűnt, a
megkínzott ember életét veszti az ellenséggel vívott küzdelemben, amely
legszebb férfikorát tette tönkre. A Megváltó azonban hatalommal szólt,
és megszabadította a foglyot. Az iménti megszállott most boldogan állt a
csodálkozó emberek előtt, visszanyerte az önuralom szabadságát. Még a
démon is tanúsította a Megváltó isteni hatalmát.
A
férfi dicsérte Istent a szabadításáért. Az a szem, amelyben oly soká az
őrültség tüze szikrázott, most értelmet sugárzott, és hálakönnyekkel
telt meg. A nép elnémult a csodálkozástól. Amint újból szóhoz jutottak,
így kiáltott egyik a másikának: "Mi ez? Micsoda új tudomány ez, hogy
hatalommal parancsol a tisztátalan lelkeknek is, és engedelmeskednek
néki?" (Mk 1: 27)
A
szerencsétlenség titkos oka - ami ezt az embert barátainak félelmetes
látvánnyá, önmagának is teherré tette - saját életében rejlett.
Elbűvölte a bűn gyönyöre, azt hitte, hogy élete egyetlen nagy karnevál
lehet. Nem is álmodta, hogy az emberek rettegését fogja kiváltani, s
családja szégyene lesz. Azt hitte, idejét ártatlan könnyelműséggel
töltheti el. De miután rálépett a lejtőre, gyorsan csúszott lefelé.
Természetének nemes vonásait mértéktelenség és léhaság rontotta meg,
Sátán teljesen irányítása alá vonta.
A
megbánás túl későn jött. Amikor a vagyont és az örömöket is feláldozta
volna elveszített emberi voltának visszanyeréséért, már tehetetlenül
vergődött a gonosz markának szorításában. Az ellenség területére lépett,
és Sátán összes képességeit birtokába vette. A kísértő elcsábította
káprázatos ajándékaival, ám mihelyt hatalmába kerítette a
szerencsétlent, az ördög könyörtelenné, kegyetlenné vált, szörnyű dühödt
csapásokkal sújtotta. Ez történik mindenkivel, aki a gonosznak engedi
át magát: a kezdeti elbűvölő örömök a kétségbeesés sötétjében vagy a
tönkretett lélek őrültségében érnek véget
Ugyanaz
a gonosz lélek kísértette Krisztust a pusztában, amely hatalmában
tartotta a kapernaumi megszállottat, és ez irányította a hitetlen
zsidókat is. Az utóbbiak esetében azonban a kegyesség látszatát
keltette, s be akarta csapni őket a Megváltó elutasításának indítékait
illetően. Állapotuk reménytelenebb volt, mint a megszállotté, mert nem
érezték, hogy szükségük van Krisztusra, s ezért Sátán erősen hatalmában
tarthatta őket.
Abban
az időszakban, amikor Krisztus személyesen teljesített szolgálatot az
emberek között, a sötétség országának erői is lázasan tevékenykedtek.
Sátán és gonosz angyalai évszázadok óta uralni akarták az ember testét
és lelkét, bűnt és szenvedést zúdítottak reá, azután minden
nyomorúságért Istent vádolták. Jézus kinyilatkoztatta Isten jellemét az
embernek. Megtörte Sátán hatalmát, szabadon bocsátotta foglyait. Mennyei
erő, új élet és szeretet munkálkodott az emberi szívekben, s a
gonoszság fejedelme felkelt, hogy megvívjon országának felsőbbségéért.
Sátán összevonta erőit, s lépésről lépésre támadta Krisztus munkáját.
Így
lesz majd az igazság és hamisság közötti küzdelem végső nagy csatájában
is. Miközben föntről új élet, világosság és erő száll alá Krisztus
tanítványaira, új élet serken a mélységből is, és felfrissíti Sátán
alattvalóit. Feszültség lesz úrrá minden földi elemen. A gonoszság
fejedelme az évszázados harc során kicsiszolt ravaszsággal, álruhában
munkálkodik. A világosság angyalának öltözik, és tömegek követik "hitető
lelkekre és gonosz lelkek tanításaira figyelmezvén" (lTim 4:1).
Krisztus
idejében Izrael vezetői és tanítói képtelenek voltak ellenállni Sátán
munkájának. Figyelmen kívül hagyták az egyetlen eszközt, mellyel
védekezhettek volna a gonosz lelkekkel szemben. Krisztus Isten Igéje
segítségével győzte le a gonoszt. Izrael vezetői azt állították, hogy ők
hivatottak Isten szavának értelmezésére, de csak hagyományaik
fenntartása és ember-alkotta előírásaik kikényszerítése céljából
tanulmányozták az Igét. Értelmezésük alapján olyan felfogást fejezett ki
az Ige, amilyet Isten sohasem írt belé. Misztikus magyarázatuk
homályossá tette, amit az Úr világosan kijelentett. Vitatkoztak
jelentéktelen alaki részleteken, miközben gyakorlatilag tagadták a
leglényegesebb igazságokat. Ezzel szétszórták a hitetlenség magvait.
Isten szavát megfosztották erejétől, a gonosz lelkek kedvükre
munkálkodhattak.
A
történelem ismétlődik. Napjainkban számos vallási vezető nyitott
Bibliával a kezében vallja, hogy tiszteli e könyv tanításait, s eközben
lerombolja az abba, mint Isten szavába vetett hitet. Buzgón, aprólékosan
elemzik az igét, de saját véleményüket annak legvilágosabb állításai
fölé helyezik. Kezükben Isten Igéje elveszíti újjáteremtő erejét. Ezért
rohamosan terjed a hitetlenség, általános az istentelenség
Amint
Sátán aláásta a Bibliába vetett hitet, nyomban más források felé
irányítja az embert világosságért, és erőért. Így hízelgi be magát. Aki
elfordul a Szentírás világos tanításától és Isten Szentlelkének meggyőző
erejétől, az átadja a démonoknak az irányítást. A Szentírást bíráló
kritikák, elméletek nyitották meg az utat a spiritizmus és a teozófia
számára - ezek az ősi pogányság modernizált formái -, s talpalatnyi
helyet akarnak szerezni még a magukat a mi Urunk Jézus Krisztusénak
valló egyházakban is.
Az
evangélium hirdetésével párhuzamosan munkálkodnak olyan elemek, melyek
hazug lelkek médiumai. Sokan puszta kíváncsiságból kontárkodnak bele
ilyesmibe, de amint bebizonyosodik, hogy emberi erő fölötti dologról van
szó, egyre inkább elcsábulnak, míg a sajátjukénál erősebb akarat
befolyása alá kerülnek. Rejtélyes hatalmából nem tudnak menekülni.
A
lélek védőbástyái leomlanak. Az ember nem tud sorompót állítani a bűn
útjába. Ha egyszer valaki áthágja Isten igéjének korlátait, s
visszautasítja Szentlelkét, nem tudhatja, hogy a romlásnak milyen
mélységeibe süllyedhet. Titkos bűn vagy uralkodó szenvedély tarthatja
rabságában, s ő éppoly tehetetlen, mint a kapernaumi megszállott volt.
Állapota mégsem reménytelen.
Ugyanúgy
győzhetjük le a gonoszt, ahogyan Krisztus győzött: az Ige hatalmával.
Isten nem irányítja értelmünket beleegyezésünk nélkül, de ha tudni
akarjuk akaratát, ígérete a miénk is: "Megismeritek az igazságot, és az
igazság szabadokká tesz titeket" (Jn 8:32). "Ha valaki cselekedni akarja
az ő akaratát, megismerheti e tudományról" (Jn 7:17). Az ígéretekbe
vetett hit által bárki megszabadulhat a tévelygés kelepcéjéből és a bűn
hatalmából.
Mindenki
szabadon megválaszthatja, hogy milyen hatalom uralkodjék rajta. Senki
sem bukhat olyan mélyre, senki sem olyan gonosz, hogy ne találhatna
szabadulást Krisztusban. A megszállott ember ima helyett csak Sátán
szavait tudta kiejteni, a szív kimondatlan kérése mégis meghallgatásra
talált. Nincs olyan kiáltása a rászoruló léleknek, még ha nem is tudja
szavakba önteni, mely észrevétlen maradna. Aki kész szövetségi
kapcsolatra lépni a menny Istenével, azt Ő nem hagyja Sátán hatalmában,
sem saját természetének gyöngeségeiben. Hívja a
Megváltó: "Fogja meg
erősségemet, kössön békét velem, békét kössön velem!" (Ésa 27: 5) A
sötétség szellemei minden lélekért harcolnak, aki egyszer már uralmuk
alatt állt, ám Isten angyalai győzedelmes erővel vívnak ugyanazért a
lélekért. Az Úr így szól: "Elvétethetik-é a préda az erőstől és
megszabadulhatnak-é az igazak foglyai? [...] Így szól az Úr, az erőstől
elvétetnek a foglyok is, és megszabadul a kegyetlen zsákmánya, és
háborgatóidat én háborítom meg, és én tartom meg fiaidat" (Ésa 49:
24-25).
A
zsinagógában összegyűltek még egy ideig félő tisztelettel, lenyűgözve
álltak, amikor Jézus visszavonult Péter házába egy kicsit pihenni. Ám
ide egy másik árnyék vetítődött. Péter feleségének anyja betegen feküdt,
magas láztól leverten. Jézus megrótta a betegséget, a szenvedő felkelt,
szolgálta a Mestert és tanítványait.
Krisztus
művének híre gyorsan elterjedt egész Kapernaumban. Az írástudóktól való
félelmükben az emberek nem mertek gyógyulásért Hozzá jönni szombaton,
de amint a nap eltűnt a látóhatár mögött, nagy mozgolódás támadt.
Otthonról, az üzletekből, a piacokról igyekeztek a város lakói a Jézust
befogadó szerény hajlék felé. Az ágyon hozott, mankóra támaszkodó,
barátaik által támogatott betegek alig bírtak a Megváltó színe elé
botladozni.
Órák
hosszat jöttek-mentek, mert senki nem tudhatta, hogy még másnap is
közöttük lesz-e a Gyógyító. Kapernaum addig soha nem látott ilyen napot.
A levegőt betöltötte a győzelem hangja, a szabadulás üdvrivalgása. A
Megváltó örült, hogy örömet szerezhetett. Amint látta a Hozzá jövők
szenvedését, szíve részvéttel telt meg, és örvendezett hatalmának, hogy
egészséget és boldogságot adományozhat.
Jézus
nem szűnt meg munkálkodni, míg az utolsó betegen is nem könnyített.
Késő éjszaka volt, mire a sokaság eloszlott, s csönd ülte meg Simon
házát. Elmúlt a hosszú, eseményekben gazdag nap, és Jézus pihenésre
vágyott. Mialatt azonban a város még az igazak álmát aludta, a Megváltó,
fölkelvén, kiméne, és elméne egy puszta helyre és ott imádkozék" (Mk
1:35).
Így
teltek Jézus földi életének napjai. Tanítványait gyakran elbocsátotta,
hogy hazalátogassanak és pihenjenek, de minden olyan erőfeszítésüknek,
mellyel Őt el akarták vonni munkájától, szelíden ellenállt. Egész nap
keményen dolgozott, tanította a tudatlant, gyógyította a beteget,
visszaadta a vak látását, enni adott a sokaságnak, s este, vagy kora
reggel kiment a hegyek szentélyébe, hogy érintkezésbe lépjen Atyjával.
Gyakran az egész éjszakát imában, elmélkedve töltötte, s hajnalban újra
munkálkodni kezdett az emberekért.
Péter
és társai korán reggel Jézushoz jöttek azzal, hogy a kapernaumiak már
keresik Őt. A tanítványok mindeddig keserűen csalódtak a fogadtatásban,
melyben Krisztus részesült. A jeruzsálemi hatóságok halálra keresték,
még saját földijei is életére törtek - Kapernaumban viszont boldog
lelkesedéssel üdvözölték, és a tanítványok reményei is megújultak. Hátha
a szabadságszerető galileaiak között új országának támogatóira talál.
Meglepve hallgatták Krisztus szavait: "Menjünk a közel való városokba,
hogy ott is prédikáljak, mert azért jöttem" (Mk 1:38).
A
Kapernaumot elöntő izgalom azzal a veszéllyel járt, hogy Jézus
küldetésének célját szem elől tévesztik. Ő nem elégedett meg annyival,
hogy csak mint csodatevő, vagy testi betegségek gyógyítója vonja magára a
figyelmet. Megváltóként óhajtotta magához vonni az embereket. A nép azt
akarta hinni, hogy királyként jött el, földi országot fog alapítani;
ezzel szemben Ő a földiekről a lelki dolgok felé szerette volna terelni
gondolataikat. Puszta földi siker csak akadályozta volna munkáját.
A
gondtalan tömeg csodálata is megrázta lelkét. Önmagát sohasem helyezte
előtérbe. Az a tisztelet, melyet a világ megad a rangnak, gazdagságnak,
tehetségnek, idegen volt az Emberfia számára. Jézus egyet sem használt
azokból az eszközökből, melyekkel az emberek hűséget akarnak biztosítani
maguknak vagy tiszteletet parancsolni. Évszázadokkal születése előtt
megjövendölték Róla: "Nem kiált és nem lármáz, és nem hallatja szavát az
utcán. Megrepedt nádat nem tör el, a pislogó gyertyabelet nem oltja ki,
a törvényt igazán jelenti meg. Nem pislog és meg nem reped, míg a
földön törvényt tanít" (Ésa 42:2-4).
A
farizeusok szerettek kitűnni a formaságok aprólékos betartásával. Azzal
bizonyították vallási lelkesedésüket, hogy erről vitatkoztak. A szemben
álló felek közötti érvelések hangosak és hosszúak voltak, s nem volt
szokatlan esemény a dühös ellenkezés hangjait hallani az utcákon a
törvény tudós doktoraitól.
Mindezzel
szöges ellentétben állt Jézus élete. Az Ő életében nem fordult elő
zajos vita, kérkedő imádkozás, sem pedig dicséretet igénylő cselekedet.
Krisztus Istenben rejtőzött el, és Isten megnyilatkozott Fiának
jellemében. Jézus erre a kinyilatkoztatásra akarta irányítani az emberek
figyelmét és tiszteletét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése