Hajnalodott
a galileai tenger felett. A tanítványok, kimerülten az egész éjszakai
eredménytelen munkától, még halászhajóikon voltak a tavon. Jézus
odajött, hogy egy csendes órát töltsön el a vízparton. Kora reggel
lévén, egy kis nyugalomra vágyott a nap mint nap Őt követő sokaság elől.
Ám az emberek hamarosan gyülekezni kezdtek körülötte. A tömeg rohamosan
nőtt, s minden oldalról szorongatták Őt. Eközben a tanítványok partot
értek. Jézus, hogy mentesüljön a sokaság nyomásától, belépett Péter
csónakjába, s megparancsolta neki: egy kicsit húzzon kijjebb a parttól.
Így mindenki jobban láthatta és hallhatta Jézust, aki a csónakból
tanította a parton álló sokaságot.
Micsoda
képet szemlélhettek az angyalok! Dicső Parancsnokuk egy halászbárkában
ül, amelyet ide-oda himbálnak a nyugtalan hullámok, s hirdeti az
üdvösség örömüzenetét az Őt hallgató sokaságnak, amely a víz széléig
nyomult! Ő akit a menny tisztelt, a szabad ég alatt ismerteti országának
nagy dolgait - közönséges embereknek. Mégsem találhatott volna
alkalmasabb helyet munkájához. A tó, a hegyek, az elterülő mezők, a
napfényben fürdő föld mind-mind tanításait szemléltették, az emberek
elméjébe írattak. Krisztus egyetlen tanítása sem maradt eredménytelen.
Az ajkáról elhangzó valamennyi üzenet az örök élet igéjeként érintette
az emberek lelkét.
A
tömeg percről percre sokasodott a parton. Botjukra támaszkodó idős
emberek, szívós hegyi parasztok, a tavon dolgozó halászok, kereskedők,
írástudók, gazdagok és műveltek, öregek és fiatalok hozták el
betegeiket, a szenvedőket, tolongtak, hogy hallják az isteni Tanító
szavait. Ilyen jelenetekre tekintettek előre a próféták, s így
énekeltek:
Jézus,
amikor a tengernél beszélt, a Genezáret partján álló tömegen kívül
másokat is látott maga előtt. Végigtekintett a századokon, s látta
hűséges követőit börtönben, ítélőszék előtt, kísértések között,
elhagyottan szenvedve. Az öröm, a küzdelem, a kétségek minden jelenete
lejátszódott előtte. A köré gyűlteknek szóló szavakkal e lelkeknek is
elmondta ugyanazokat az igéket, amelyek a remény üzenetét szólják majd
számukra a próbában, vigasztalást a bánatban, mennyei fényt a
sötétségben. Az a hang, amely a halászbárkáról szólt a galileai
tengeren, a Szentlélek által az idők végezetéig békességet fog mondani
az emberi szívnek.
Beszéde
végeztével Jézus Péterhez fordult, és megparancsolta neki, hogy evezzen
beljebb a tengerre, s vesse ki hálóját. Péter azonban csüggedt volt.
Egész éjjel semmit sem fogott. Magányos óráiban Keresztelő János sorsára
gondolt, aki elhagyottan sorvadt a börtönben. Jézusnak és követőinek
kilátásaira gondolt, a sikertelen júdeai küldetésre, a papok és
írástudók rosszindulatára. Még foglalkozása is cserben hagyta: amint
üres hálóit nézte, a jövőt sötétnek, riasztónak látta. "Mester, -
mondotta - jóllehet az egész éjszaka fáradtunk, mégsem fogtunk semmit:
mindazáltal a te parancsodra levetem a hálót" (Lk 5: 5).
A
tó tiszta vizén az éjszaka volt az egyetlen halászásra alkalmas
időszak. Miután egész éjjel hiába fáradoztak, reménytelennek tűnt, hogy
hálójukat nappal vessék ki, de Jézus adta a parancsot, és a Mesterük
iránti szeretet engedelmességre indította a tanítványokat. Simon és
testvére leengedték a hálót. Amint megpróbálták behúzni, olyan rengeteg
volt benne a hal, hogy a háló szakadozni kezdett. Kénytelenek voltak
Jakabot és Jánost segítségül hívni. Mikor zsákmányuk biztonságban volt,
az mindkét csónakot annyira megterhelte, hogy az elsüllyedés veszélye
fenyegetett.
Péter
azonban nem gondolt sem a hajóra, sem a rakományra. Ez a csoda számára
minden eddiginél jobban kinyilatkoztatta az isteni hatalmat. Jézusban az
egész természet irányítóját látta. Az Istenség jelenléte feltárta saját
szentségtelenségét. A Mestere iránti szeretet, a hitetlensége miatti
szégyen, a Krisztus leereszkedéséért érzett hála, s mindenekfelett
tisztátalanságának átérzése a végtelen tisztaság színe előtt, lesújtotta
őt. Mialatt társai a hálók tartalmát biztonságba helyezték, Péter a
Megváltó lába elé borult, és így kiáltott: "Eredj el éntőlem, mert én
bűnös ember vagyok, Uram!" (Lk 5:8)
Ugyanennek
az isteni szentségnek a jelenléte okozta, hogy Dániel próféta
halottként esett össze Isten angyala előtt. Így szólt: "Orcám eltorzula,
és oda lőn minden erőm" (Dán 10:8). Hasonlóképpen, amikor Ésaiás
megpillantotta az Úr dicsőségét, felkiáltott: "Jaj nékem, elvesztem,
mivel tisztátalan ajkú vagyok és tisztátalan ajkú nép közt lakom: hisz a
királyt, a seregeknek Urát látták szemeim!" (Ésa 6:5) Az emberi
természet a maga gyöngeségeivel, bűneivel, szembekerült az isteni
tökéletességgel, s mindenestül tökéletlennek, tisztátalannak érezte
magát. Ugyanez történt mindenkivel, aki bepillantást nyerhetett Isten
nagyságába, fenségébe.
Péter
így kiáltott: "Eredj el éntőlem, mert én bűnös ember vagyok", mégis
kapaszkodott Jézus lábába, mert érezte, hogy nem válhat el Tőle. A
Megváltó válaszolt: "Ne félj, mostantól fogva embereket fogsz" (Lk 5
:10). Isten azután bízta Ésaiásra az üzenetet, miután a próféta meglátta
szentségét és a maga méltatlanságát. Péter is csak azután kapta meg az
elhívást, hogy Krisztusért munkálkodjék, miután eljutott az
önmegtagadásig és az isteni hatalomtól való függőségig.
Eddig
még egyetlen tanítvány sem egyesült munkatársként tökéletesen Jézussal.
Számos csodáját látták, hallgatták tanítását, de nem hagytak föl
teljesen korábbi foglalkozásukkal. Keresztelő János bebörtönzése
mindannyiuknak keserű csalódást jelentett. Ha ez lett a vége János
küldetésének, akkor kevéssé reménykedhetnek Mesterükben, aki ellen az
összes vallási vezető összefogott. Ilyen körülmények között
megkönnyebbülést jelentett számukra, ha egy kicsit újra halászhattak.
Most viszont Jézus elhívta őket: hagyjanak föl korábbi életükkel, s
érdekeiket egyesítsék az Övével. Péter elfogadta a hívást. Amikor partot
értek, Jézus hívta a másik három tanítványt is: "Kövessetek engem, és
én azt mívelem, hogy embereket halásszatok" (Mt 4:19). Ők azonnal
mindent elhagytak, és követték Jézust.
Mielőtt
arra kérte volna a tanítványokat, hogy hagyják el hálóikat és
halászbárkáikat, Jézus biztosította őket: Isten gondoskodik
szükségleteikről. Péter hajójának felhasználását az evangéliumi munkában
busásan visszafizette. Ő, aki "gazdag mindenekhez, akik őt segítségül
hívják" (Róm 10:12), mondotta: "Adjatok, néktek is adatik; jó mércéket,
megnyomottat és megrázottat, színig teltet" (Lk 6:38). Isten ilyen
mértékben jutalmazta a tanítvány szolgálatát. Minden áldozatot, melyet
az Ő szolgálatában hoznak, "az Ő kegyelmének felséges gazdagsága" (Ef
2:7) szerint fog megjutalmazni.
Azon
a szomorú éjszakán a tavon, amikor távol voltak Krisztustól, a
tanítványokat erősen nyomasztotta a hitetlenség, elfárasztotta az
eredménytelen munka. De Jézus jelenléte felébresztette hitüket, örömmel,
sikerrel töltötte el őket. Ugyanígy van ez velünk is. Ha eltávolodunk
Krisztustól, munkánk eredménytelen lesz, könnyen elcsüggedünk és
zúgolódunk. Ha azonban Ő közel van, s mi irányítása alatt munkálkodunk,
örvendezhetünk erejének bizonyságain. Sátán műve a lélek elcsüggesztése,
Krisztusé pedig, hogy hittel, reménnyel töltsön el.
Ezek
a galileai halászok egyszerű, tanulatlan emberek voltak, de Krisztus, a
világ világossága tökéletesen képesíteni tudta őket arra a
megbízatásra, melyet számukra kiválasztott. A Megváltó nem vetette meg a
műveltséget, mert a szellemi kultúra áldás, ha Isten szeretetének
irányítása alatt áll, és az Ő szolgálatára szentelik. Mégis mellőzte
korának bölcseit, mert azok oly magabiztosak voltak, hogy nem tudtak
együttérezni a szenvedő emberiséggel, s így a Názáreti Férfiú
munkatársaivá válni. Elvakultságukban méltóságukon alulinak tartották,
hogy Krisztus tanítsa őket. Az Úr Jézus keresi az együttműködést
azokkal, akik által kegyelme akadálytalanul szétáradhat. Az első lecke,
amit mindenkinek meg kell tanulnia, aki Istennel együtt akar
munkálkodni, az, hogy ne önmagában bízzék, így készülhet fel a Krisztus
jellemében való részesülésre. Ezt nem lehet tanulással elnyerni a
legmagasabb szintű iskolákban sem. Ez a bölcsesség gyümölcse, ami
egyedül az isteni Tanítótól származik.
Jézus
tanulatlan halászokat választott, akiket nem neveltek koruk hagyományai
és téves szokásai szerint. Veleszületett képességekkel megáldott
férfiak voltak, alázatosak és taníthatóak - olyanok, akiket
kiképezhetett a munkára. Az élet megszokott útjain sokan türelmesen újra
és újra elvégzik napi munkájukat, s nem is tudják, hogy olyan erő
birtokában vannak, mely, ha felhasználnák, egy szintre emelné őket a
világ legmegbecsültebb embereivel. Egy hozzáértő kéz érintése szükséges
ezen alvó tehetségek felébresztéséhez. Ilyen embereket hívott el Jézus
munkatársaiul, akiknek abban a kiváltságban volt részük, hogy
kapcsolatban lehettek vele. A világ nagy embereinek sohasem volt ilyen
tanítójuk. Amikor a tanítványok elvégezték a Megváltó iskoláját, nem
voltak többé tanulatlanok és műveletlenek. Gondolkodásban és jellemben
hozzá váltak hasonlóvá, s az emberek észrevették rajtuk, hogy Jézussal
voltak.
A
nevelés legmagasabb rendű feladata nemcsak a tudás átadása, hanem a
részesítés abban az éltető erőben, amelyet csak az elme és elme, a lélek
és lélek közötti kapcsolatból kaphatunk. Csakis életből születhet élet.
Micsoda kiváltság volt tehát három évig naponta kapcsolatban lenni
azzal az isteni élettel, amelyből minden, a világnak áldást hozó,
életadó lehelet származik! Minden társát felülmúlóan János, a szeretett
tanítvány adta át magát legjobban e csodálatos élet erejének. Ő mondja:
"Az élet megjelent, és láttuk, és tanúbizonyságot teszünk róla, és
hirdetjük néktek az örök életet, amely az Atyánál vala és megjelent
nékünk" (1Jn 1:2). "Az ő teljességéből vettünk mindnyájan, kegyelmet is
kegyelemért" (Jn 1:6).
Urunk
apostolai egyáltalán nem keresték a maguk dicsőségét. Munkájuk sikerét
nyilvánvalóan csak Istennek köszönhették. Ezeknek az embereknek az
élete, a bennük kifejlődő jellem és a hatalmas mű, melyet Isten általuk
elvégzett, megmutatja, hogy mit tesz Ő meg mindenkiért, aki elfogadja a
tanítást és engedelmeskedik.
Aki
a legjobban szereti Krisztust, az a legtöbb jót fogja cselekedni.
Hasznavehetőségük korlátlanná válik azoknak, akik az ént félretéve
helyet készítenek szívükben a Szentlélek munkájának, és teljesen
Istennek szentelt életet élnek. Ha alávetik magukat a szükséges
tanításnak, s nem panaszkodnak, nem lankadnak az úton, akkor óráról
órára, napról napra Isten fogja őket tanítani. Ő meg kívánja mutatni
kegyelmét. Ha népe eltávolítja az akadályokat, Ő bőséges patakokban
fogja árasztani az üdvösség vizét emberi csatornákon keresztül. Ha az
emberek alázatos élettel keresik mindazt a jót, amit megtehetnek, ha
visszahúzó kezek nem nyomják el buzgóságukat, akkor Krisztusnak száz
munkása lesz ott, ahol ma egy van.
Isten
úgy fogadja az embert, ahogy van, és szolgálatára neveli, ha aláveti
magát neki. Ha a lélek befogadja Isten Lelkét, az életre kelt minden
képességet. A Szentlélek vezetésével a maradéktalanul Istennek szentelt
értelem harmonikusan fejlődik, s megerősödik, hogy felfogja és
teljesítse Isten követelményeit. A gyenge, ingatag jellem erőssé,
állhatatossá válik. A folyamatos odaszentelődés olyan szoros kapcsolatot
hoz létre Jézus és tanítványa között, hogy a keresztény gondolkodása és
jelleme az Övéhez hasonlóvá válik. A Krisztussal fenntartott kapcsolat
által látóköre tisztább, szélesebb lesz. Felfogása élesebb,
ítélőképessége kiegyensúlyozottabb. Aki Krisztus szolgája akar lenni, az
olyan életadó erőt kap az Igazság Napjától, hogy sok gyümölcsöt képes
teremni Isten dicsőségére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése