Gyermek-
és ifjúkorában Jézus testvéreivel együtt vett részt az
istentiszteleteken a názáreti zsinagógában. Bár szolgálatának kezdete
óta nem volt velük, a rokonai tudták, mi történt azóta vele. Amikor újra
megjelent közöttük, érdeklődésük és várakozásuk a legmagasabb fokra
hágott. Itt voltak azok az ismerős alakok, arcok, akiket gyermekkora óta
ismert. Itt voltak anyja és testvérei, s minden szem rászegeződött,
amikor szombatnapon belépett a zsinagógába, és elfoglalta helyét a hívők
között.
A
szokásos szombatnapi szolgálat keretében a vén felolvasott a próféták
könyveiből, és arra buzdította a népet, hogy reménykedjenek az
Eljövendőben, aki dicső országot alapít, és eltöröl mindenféle
elnyomást. Bizonyítékokat sorolt fel, hogy a Messiás eljövetele közel
van, így akarta lelkesíteni hallgatóit. Leírta eljövetelének dicsőségét,
s kiemelte azt a gondolatot, hogy Ő seregek élén jelenik meg Izrael
szabadítására.
Ha
volt jelen írástudó a zsinagógában, elvárták, hogy ő tartsa a beszédet,
de a próféták könyveiből bármelyik izraelita felolvashatott. Ezen a
szombaton Jézust kérték meg, hogy vegyen részt a szolgálatban. Ő
"felálla olvasni, és adák néki az Ésaiás próféta könyvét" (Lk 4:16-17). A
szöveget, melyet felolvasott, a Messiásra vonatkoztatták
"Az
Úrnak Lelke van énrajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek
az evangéliumot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket
meggyógyítsam, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok
szemeinek megnyitását, hogy szabadon bocsássam a lesújtottakat, hogy
hirdessem az Úrnak kedves esztendejét.
Jézus
úgy állt az emberek előtt, mint a Reá vonatkozó jövendölések élő
értelmezése. Magyarázta a felolvasott igéket, beszélt a Messiásról, mint
az elnyomottak, a foglyok szabadítójáról, a betegek gyógyítójáról, a
vakok szemének megnyitójáról, arról, aki az igazság világosságát
árasztja a világra. Megnyerő modora és szavainak csodálatos jelentősége
olyan erővel ragadta meg hallgatóit, amilyet még sohasem éreztek. Az
isteni befolyás hullámai minden akadályt elsöpörtek. Mózeshez hasonlóan
ők is szemlélték a Láthatatlant. Amint a Szentlélek érintette szívüket,
lelkes ámennel válaszoltak, és dicsérték az Urat.
Ám
amikor Jézus így szólt: "Ma teljesedett be ez az Írás a ti hallástokra"
(Lk 4:21), mintegy hirtelen felébredve, magukra, valamint Jézus
hozzájuk intézett kijelentéseire kezdtek gondolni. Őket, izraelitákat,
Ábrahám gyermekeit foglyoknak nevezte. Jézus rabokhoz szólt, akiket meg
kell szabadítani a gonosz hatalmából, akik sötétségben vannak, és
szükségük van az igazság világosságára. Büszkeségük csorbát szenvedett,
félni kezdtek. Jézus szavai megmutatták, hogy értük végzett munkája
teljesen eltér attól, amire vágytak. Tetteiket túlságosan közelről
vizsgálhatja meg. Noha pontosan betartották a külső ceremóniákat,
reszkettek Jézus tiszta, kutató tekintetétől, megfigyelésétől.
Kicsoda
ez a Jézus? - kérdezték. Ő aki a Messiás dicsőségét igényelte, egy ács
fia volt, s együtt dolgozott műhelyében atyjával, Józseffel. Látták Őt
görnyedve menni hegyre föl, völgybe le, ismerték testvéreit, valamint
életét és munkáját. Látták, hogyan serdül gyermekből ifjúvá, ifjúból
férfivá. Bár élete szeplőtlen volt, mégsem hitték, hogy Ő a Megígért.
Milyen
ellentétes az Ő új országgal kapcsolatos tanítása azzal, amit a
vénektől hallottak! Jézus egy szót sem szólt arról, hogy megszabadulnak a
rómaiaktól. Hallottak csodáiról, remélték, hogy hatalmát gyakorolni
fogja érdekükben, ám ebbéli szándékának semmi jelét nem látták.
Mivel
ajtót nyitottak a kétkedésnek, szívük sokkal jobban megkeményedet, mint
amennyire hirtelen meglágyult. Sátán elhatározta, hogy a vak szemek ne
nyíljanak meg azon a napon, a szolgaságban megkötözött lelkek ne
bocsáttassanak szabadon. Óriási erővel dolgozott hitetlenségük
megerősítésén. Az emberek nem vették figyelembe a már kapott jelet, s
felkavarta őket a meggyőződés, hogy Megmentőjük szól hozzájuk.
Jézus
istenségét titkos gondolataik feltárásával bizonyította. "És monda
nékik: Bizonyára azt a példabeszédet mondjátok nékem: Orvos, gyógyítsd
meg magadat! Amiket hallottunk, hogy Kapernaumban történtek, itt a te
hazádban is cselekedd meg azokat. Monda pedig: Bizony mondom néktek: Egy
próféta sem kedves az ő hazájában. És igazán mondom néktek, hogy Illés
idejében sok özvegyasszony volt Izraelben, mikor az ég három esztendeig
és hat hónapig be volt zárva, úgy hogy az egész tartományban nagy éhség
volt; mégis azok közül senkihez nem küldetett Illés, hanem csak Sidonnak
Sareptájába az özvegyasszonyhoz. És az Elizeus próféta idejében sok
bélpoklos volt Izraelben; de azok közül egy sem tisztult meg, csak a
Szíriából való Naámán" (Lk 4: 23-27).
A
próféták életéből vett események elmondásával Jézus válaszolt
hallgatóinak kérdéseire. Isten különleges munkára kiválasztott
szolgáinak nem volt szabad keményszívű, hitetlen emberekért dolgozniuk.
Akiknek viszont érző szívük és bízó hitük volt, azokat Isten
különlegesen felruházta erejének bizonyságaival a próféták által. Illés
idejében Izrael elszakadt Istentől. Ragaszkodtak bűneikhez,
elutasították az Úr küldöttei által szóló Szentlélek figyelmeztetéseit.
Így elvágták magukat attól a csatornától, melyen át Isten áldásban
részesíthette volna őket. Az Úr elhaladt Izrael otthonai mellett, s
szolgájának pogány földön talált menedéket, egy olyan asszonynál, aki
nem tartozott a választott néphez. Mégis ezt az asszonyt tisztelte meg,
mert követte a kapott világosságot, és szíve nyitva állt a még nagyobb
világosság számára is, melyet az Úr prófétája által küldött.
Ugyanezért
nem történt semmi Izrael bélpoklosaival Elizeus idejében. Naámán, egy
pogány főember azonban hű volt az igazságról kialakított
meggyőződéséhez, és átérezte, mennyire szüksége van a segítségre.
Alkalmas volt Isten kegyelmi ajándékainak befogadására. Nemcsak hogy
megtisztult leprájából, de még az igaz Isten ismeretének áldásában is
részesült.
Isten
előtti állapotunk nem attól függ, hogy mennyi világosságot kaptunk,
hanem hogy a kapottat hogyan használtuk fel. Így azok a pogányok, akik a
jó utat választják - már amennyire ismerik -, kedvezőbb helyzetben
vannak, mint azok, akik nagyobb világosságot kaptak, és vallják, hogy
szolgálják Istent, ám a világosságot semmibe veszik, és mindennapi
életük ellentmond hitvallásuknak.
{DA 239.2}
Jézus
szavai a zsinagógában a hallgatók önigazultságának gyökeréig hatoltak.
Meg kellett érteniük a keserű igazságot: eltávolodtak Istentől,
eljátszották a jogot, hogy Isten népe lehessenek. Minden szó késként
hasított beléjük, s tárta fel valódi állapotukat. Most megvetették a
hitet, melyre az imént Jézus ihlette őket. Nem akarták belátni, hogy Ő,
aki szegénységből, alacsony sorból származik, más lehet, mint közönséges
ember.
Amikor
Jézus a pogányoknak adott áldásokra utalt, hallgatóinak heves nemzeti
büszkesége fellángolt, s szavai belevesztek a tömeg zúgásába. Ezek az
emberek büszkék voltak törvénytiszteletükre, de most, midőn
előítéleteiket sértették meg, ölni tudtak volna. A gyülekezet
feloszlott, kezüket Jézusra emelték, kihurcolták a zsinagógából, s a
városból is. Mindenki meg akarta ölni Őt. Egy szakadék szélére vitték,
fejjel le akarták vetni. Kiabálás, átkozódás töltötte be a levegőt.
Néhányan kövekkel dobálták, ekkor azonban Jézus hirtelen eltűnt. Égi
küldöttek voltak vele a zsinagógában és a tébolyult tömegben is.
Körülzárták ellenségei elől, és biztos helyre vezették.
Így
védelmezték az angyalok Lótot is, és vezették ki biztonságban
Sodomából. Így oltalmazták meg Elizeust a kicsiny hegyi városkában. Míg
körülötte a dombok tele voltak a szíriai király lovaival és szekereivel,
Elizeus a közelebbi domb lejtőire tekintett, amelyet Isten seregei
leptek el - lovak és tüzes szekerek vették körül az Úr szolgáját.
Az
angyalok minden időben ugyanígy Krisztus hűséges követői mellett
álltak. A gonosz hatalmas szövetségeseivel felsorakozik mindenki ellen,
aki győzni akar, ám Krisztus bepillantást enged az általunk nem látható
dolgokba: a menny seregei tábort járnak az Istent szeretők körül, hogy
megszabadítsák őket. Sohasem tudhatjuk meg, milyen látható és
láthatatlan veszélyektől óvott meg az angyalok közbelépése, míg az
örökkévalóság fényében meg nem látjuk Isten gondviselését. Akkor majd
megtudjuk, hogy az egész mennyei család figyelme az itteni, földi
családra irányult, és Isten trónjának küldöttei kísérték lépteinket nap
mint nap
Amikor
Jézus a zsinagógában a jövendölésekből olvasott, hirtelen megállt a
Messiás munkájára vonatkozó utolsó kitételnél. Miután felolvasta: "hogy
hirdessem az Úr jókedvének esztendejét", az ezt követő szavakat
kihagyta: "és Istenünk bosszúállása napját" (Ésa 61:2). Ez éppannyira
igaz volt, mint a prófécia első fele, hallgatásával Jézus nem tagadta
ezt az igazságot. Ám ez utóbbi kifejezés éppen az volt, amelyet
hallgatói oly örömmel hangoztattak, amelynek teljesedésére vágyakoztak.
Ítéletet mondtak a pogányokra, s észre sem vették, hogy saját bűneik
nagyobbak a másokéinál. Nekik maguknak volt a legnagyobb szükségük a
kegyelemre, melyet oly készségesen tagadtak meg a pogányoktól. Az a nap,
amikor Jézus a zsinagógában közöttük járt, a lehetőség volt számukra,
hogy elfogadják a menny hívását. Ő aki "gyönyörködik az irgalmasságban"
(Mik 7:18), szívesen megszabadította volna őket a vétkeik által vonzott
romlástól.
Jézus
nem mondott le róluk, míg még egyszer fel nem szólította őket
bűnbánatra. Galileai szolgálatának vége felé még egyszer meglátogatta
gyermekkori otthonát. Bár visszautasították; de prédikálásának és
csodáinak híre bejárta az egész vidéket. Senki sem tagadhatta már, hogy
emberi erőnél nagyobb hatalma van. A názáretiek tudták, hogy jót
cselekedett, bárhová ment, s mindenkit meggyógyított, akit Sátán
szorongatott. Voltak egész falvak, ahol egy házban sem maradt egy
szemernyi betegség sem, mert Ő arra járt, és minden bajukat
meggyógyította. Életének minden tettét áthatotta az irgalmasság, s
bizonyította, hogy Isten kente föl.
Amikor
újra hallották szavait, a názáretieket megindította a Szentlélek. De
még most sem ismerték el, hogy ez az Ember, aki közöttük nőtt fel, más,
vagy nagyobb, mint ők. Még mindig mardosta őket az emlék, hogy míg Jézus
magát a Megígértnek nevezte, tőlük valójában vitatta az Izraelhez
tartozandóságot, mert érdemtelenebbnek mutatta be őket Isten kegyére,
mint egy pogány férfit vagy nőt. Ezért, bár feltették a kérdést: "Honnét
van ebben ez a bölcsesség és az erők?" (Mt 13: 54), nem fogadták el
Isten Fiának. Hitetlenségük miatt a Megváltó nem tudott közöttük sok
csodát tenni. Csak néhány szív nyílt meg áldásai számára, s Ő vonakodva
távozott, és sohasem tért vissza.
Midőn
egyszer már lábrakapott a hitetlenség, az folyamatosan befolyása alá
vonta a názáretieket. Hasonlóképpen ez uralta a Magas Tanácsot és a
nemzetet is. A papok és a nép esetében is akkor kezdődött a vég, amikor
először utasították el a Szentlélek erejének megnyilatkozását. Annak
igazolására, hogy első ellenállásuk helyes volt, ezután is folyton
gáncsolták Krisztus szavait. A Szentlélekkel szembeni elutasításuk a
Kálvárián, a kereszten, városuk lerombolásánál, s a négy égtáj felé való
szétszóratásuknál csúcsosodott ki.
Ó,
mennyire vágyott rá Krisztus, hogy megnyissa Izraelnek az igazság
kincsesházát! Azonban teljes lelki vakságuk folytán lehetetlen volt
feltárnia számukra az országára vonatkozó igazságokat. A mennyei igazság
bebocsátásra várt, ők azonban ragaszkodtak saját hitükhöz és
értelmetlen ceremóniáikhoz. Pénzüket pelyvára és szecskára költötték,
miközben megkaphatták volna az élet kenyerét. Miért nem vették Isten
igéjét, miért nem kutatták szorgalmasan, hátha tévednek? Az Ótestamentum
Írásai világosan kijelentették Krisztus szolgálatának minden részletét,
Ő pedig újra és újra idézte a prófétákat, és ezt mondta: "Ma
teljesedett be ez az Írás a ti hallástokra" (Lk 4: 21). Ha őszintén
kutatták volna az Írásokat, és elméleteiket Isten igéjéhez mérik,
Jézusnak nem kellett volna sírnia megtéretlenségük miatt. Nem
kényszerült volna e kijelentésre: "Ímé pusztán hagyatik néktek a ti
házatok" (Lk 13:35). Felismerhették volna Messiás-voltának
bizonyítékait, és így elkerülhetik a büszke városukat romba döntő
veszedelmet. A zsidók értelmetlen vakbuzgósága azonban beszűkítette
elméjüket. Krisztus tanításai felfedték jellemhibáikat, és bűnbánatra
szólítottak. Ha elfogadják tanításait, meg kell változtatniuk
eljárásaikat, el kell vetniük dédelgetett reményeiket. A mennyei
megtiszteltetésért fel kell áldozniuk az emberek tiszteletét. Ha
engedelmeskednek az új rabbi szavainak, akkor koruk gondolkodóinak és
tanítóinak véleményével ellentétesen kell haladniuk
Az
igazság nem volt népszerű Krisztus idejében. Napjainkban sem az.
Népszerűtlen, amióta Sátán először megutáltatta az emberrel: olyan
meséket talált ki, melyek önmagasztaláshoz vezettek. Nem találkozunk-e
manapság olyan elméletekkel és tanokkal, melyeknek nincsen alapjuk Isten
igéjében? Az emberek mégis éppoly szívósan ragaszkodnak hozzájuk, mint a
zsidók hagyományaikhoz.
A
zsidó vezetőket lelki gőg jellemezte. Az én felmagasztalásának vágya
még a szentély szolgálatában is megmutatkozott. A zsinagógában a fő
helyeket kedvelték. Szerették, ha köszöntik őket a piacon, élvezettel
hallgatták címeiket az emberek ajkáról. Ahogy az igazi kegyesség eltűnt,
egyre buzgóbban ápolták hagyományaikat és ceremóniáikat.
Mivel
felfogásukat elhomályosította az önző előítélet, nem tudták összhangba
hozni Krisztus meggyőző szavainak erejét életének alázatosságával. Nem
észlelték, hogy a valódi nagyság nélkülözheti a külsőségeket. Ennek az
Embernek a szegénysége teljesen összeegyeztethetetlennek tűnt előttük az
ő Messiás-igényükkel. Azt kérdezték, ha az, akinek mondja magát, akkor
miért ilyen szerény? Ha fegyveres erők nélkül is elégedett, akkor mi
lesz országunkkal? Hogyan teheti majd a nemzeteket a zsidók városának
alattvalójává ez a rég várt hatalom és dicsőség? Nem azt tanították-e a
papok, hogy Izrael fog uralkodni az egész földön? Lehetséges volna, hogy
a nagy vallási tanítók tévednek?
Nem
csupán a Jézus életéből hiányzó külső dicsőség volt az oka a zsidók
elutasító magatartásának. Jézus a tisztaság megtestesítője, ők pedig
tisztátalanok voltak. Krisztus szeplőtlen becsületességben lakozott az
emberek között. Feddhetetlen élete bevilágított szívükbe. Őszintesége
felfedte hamisságukat. Napvilágra hozta tettetett kegyességük ürességét,
a bűnt a maga gyűlöletességében tárta föl. Az ilyen világosságot nem
fogadták szívesen.
Ha
Krisztus a farizeusokra irányította volna a figyelmet, ha magasztalta
volna tudásukat és kegyességüket, örömmel üdvözölték volna. Ám amikor a
mennyországról úgy beszélt, mint a kegyelem időszakáról az egész
emberiség számára, a vallásnak egy olyan részét mutatta be, amelyet nem
tudtak elviselni. Saját példájuk és tanításuk sohasem volt olyan, hogy
kívánatossá tehette volna Isten szolgálatát. Amikor látták, hogy Jézus
odafigyel azokra, akiket ők gyűlöltek és elutasítottak, ez büszke szívük
legmélyebb szenvedélyeit kavarta fel. Dicsekedésük ellenére, - hogy "a
Júda nemzetségéből való Oroszlán" (Jel 5:5) alatt Izrael
felmagasztaltatik, minden nemzet fölé emelkedik -, jobban el tudták
volna viselni nagyravágyó reményeik meghiúsulását, mint Krisztus
dorgálását bűneikért, vagy az Ő tisztaságának jelenlétében érzett
szégyenüket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése