Az
írástudók és farizeusok várták Jézust a húsvétra, és csapdát állítottak
neki. Jézus azonban ismerte szándékukat, és nem jelent meg ezen az
összejövetelen. "És hozzá gyűlének a farizeusok és némelyek az írástudók
közül" (Mk 7:1). Mivel Jézus nem ment hozzájuk, ők jöttek el. Egy
darabig úgy tűnt, hogy Galilea népe elfogadja Jézust Messiásnak, és a
papi uralom ereje megtörik azon a vidéken. A tizenkettő kiküldése
jelezte Krisztus munkájának kiterjesztését, és nyíltabban
szembeállította a tanítványokat a rabbikkal - ez újból felkeltette a
jeruzsálemi vezetők irigységét. A kémek - akiket Jézus szolgálatának
kezdeti szakaszában Kapernaumba küldtek, hogy megpróbálják rábizonyítani
a szombatrontás vádját - összezavarodtak, a rabbik azonban ragaszkodtak
céljuk véghezviteléhez. Most egy másik küldöttséget menesztettek, hogy
megfigyeljék munkáját, és valami vádat koholjanak ellene.
Csakúgy,
mint azelőtt, a kifogások alapja az volt, hogy Jézus nem vette
tekintetbe azokat a hagyományos előírásokat, amelyekkel Isten törvényét
megnehezítették. Ezeket állítólag a törvény megtartásának őrzésére
találták ki, de szentebbnek tekintették, mint magát a törvényt. Amikor
ezek ütköztek a sínai-hegyi parancsolatokkal, a rabbinikus előírásokat
részesítették előnyben.
A
rendeletek közül a legkitartóbban a rituális tisztaságot erőltették. Az
evés előtt végrehajtott formaságok semmibevevése förtelmes bűnnek
minősült, amelyet mind ezen, mind az eljövendő világon meg kell
büntetni. A törvényszegő megsemmisítését erénynek tekintették.
A
tisztálkodással kapcsolatosan számtalan szabály létezett. Egy élet is
kevés volt valamennyi megtanulásához. Akik megpróbálták megtartani a
rabbinikus követelményeket, azok élete egyetlen hosszú harc volt a
rituális tisztátalanság ellen - a mosakodások és tisztálkodások véget
nem érő sorával. Mialatt az emberek az elenyésző különbségekkel, Isten
által meg nem kívánt szabályokkal voltak elfoglalva, figyelmük
elterelődött Isten törvényének nagy alapelveiről.
Krisztus
és tanítványai nem gyakorolták ezeket a rituális mosakodásokat, a kémek
ennek elhanyagolását vádjuk alapjává tették. Mégsem intéztek támadást
egyenesen Krisztus ellen, hanem a tanítványaival szemben emelt vádakkal
jöttek hozzá. A sokaság színe előtt megkérdezték: "Miért hágják át a te
tanítványaid a vének rendeléseit? Mért nem mossák meg a kezeiket, mikor
enni akarnak" (Mt 15 : 2).
Amikor
az igazság üzenete különleges erővel érkezik a lélekhez, Sátán arra
indítja eszközeit, hogy vitát szítsanak valamilyen jelentéktelenebb
kérdésről. Így próbálja elvonni a figyelmet a valódi tárgyról. Bárhol is
kezdődik valami jó, mindig készen állnak a gáncsoskodók, hogy vitát
kezdeményezzenek formaságokról vagy technikai részletekről, elvonják a
gondolkodást az élő valóságtól. Amikor úgy tűnik, hogy Isten különleges
módon akar munkálkodni népéért, ne hagyják magukat olyan ellentétbe
sodorni, mely csak lélekrombolást eredményez. A minket leginkább érintő
kérdések: Üdvözítő hittel hiszek Isten Fiában? Összhangban áll-e életem
az isteni törvénnyel? "Aki hisz a Fiúban, örök élete van; aki pedig nem
enged a Fiúnak, nem lát életet" (Jn 3:36). "És arról tudjuk meg, hogy
megismertük Őt, ha az Ő parancsolatait megtartjuk" (1Jn 2: 3).
Jézus
nem próbálta megvédeni magát vagy tanítványait. Nem méltatta szóra az
ellene felhozott vádakat, hanem elkezdte bemutatni azt a lelkületet,
amely az emberi szertartásokhoz ragaszkodókat fűtötte. Példázattal
rajzolta elébük, mit tesznek újra és újra, és mit tettek, mielőtt
elindultak volna, hogy megkeressék Őt. "Az Isten parancsolatját szépen
félreteszitek - mondta - azért, hogy a magatok rendelését tartsátok meg.
Mert Mózes azt mondotta: Tiszteld atyádat és anyádat. És: Aki atyját
vagy anyját szidalmazza, halállal haljon meg. Ti pedig azt mondjátok: Ha
valaki ezt mondja atyjának vagy anyjának: Korbán (azaz: templomi
ajándék) az, amivel megsegíthetnélek: úgy már nem engeditek, hogy az
atyjával vagy anyjával valami jót tegyen" (Mk 7:9-12). Az ötödik
parancsolatot mint jelentéktelent félretették, de nagyon pontosan
végrehajtották a vének hagyományait. Azt tanították a népnek, hogy
vagyonuk odaszentelése a templomnak még szüleik támogatásánál is
szentebb kötelesség, és bármily nagy is a szükség, szentségtörés az
apának vagy az anyának adni bármit is, amit előzőleg odaszenteltek. A
kötelességéről megfeledkező gyermeknek csak ki kellett mondania
vagyonáról a szót: "Korbán", ezzel Istennek szentelte azt, és egész
életében használhatta, majd halála után félretették templomi
szolgálatra. Ezáltal módjában állt - életében és halálában is -
megszégyeníteni és megkárosítani szüleit az Istennek szentelés leple
alatt.
{DA 396.4}
Jézus
sem szóval, sem tettel soha nem becsülte le az ember kötelezettségét,
hogy ajándékokat, felajánlásokat tegyen Istennek. Krisztus adta a
törvény összes utasítását a tizedre, ajándékokra nézve. A földön járva
megdicsérte a szegény asszonyt, aki mindenét a templomi kincstárnak
adományozta. A papok és rabbik látszólagos lelkesedése Isten iránt
azonban csak tettetés volt, mely elfedte az önmegdicsőülés vágyát. A
népet becsapták. Olyan terheket vetettek a népre, amelyeket nem Isten
rakott rájuk. Még Krisztus tanítványai sem rázták le magukról teljesen
az igát, mellyel az örökölt előítélet és a rabbinikus hatalom sújtotta
őket. Most Jézus leleplezte a rabbik igazi lelkületét, s mindenkit meg
akart szabadítani a hagyomány kötelékéből, aki igazán Istent akarja
szolgálni.
"Képmutatók
- mondta a ravasz kémeknek címezve - igazán prófétált felőletek Ésaiás,
mondván: Ez a nép szájával közelget hozzám, és ajkával tisztel engemet;
szíve pedig távol van tőlem. Pedig hiába tisztelnek engem, ha oly
tudományokat tanítanak, amelyek embereknek parancsolatai" (Mt 15:7-9).
Krisztus szavai a farizeizmus egész rendszerét vádolták. Kijelentette: a
rabbik saját kívánalmaiknak az isteni előírások fölé helyezésével Isten
fölé helyezik magukat.
A
sokaságnak - majd később még tökéletesebben tanítványainak -
elmagyarázta Jézus, hogy a szenny nem kívülről, hanem belülről jő. A
tisztaság és a tisztátalanság sajátossága a léleknek. A gonosz tett, a
gonosz szó, a gonosz gondolat, Isten törvényének áthágása szennyezi be
az embert, nem pedig a külső, ember alkotta ceremóniák elhanyagolása.
A
tanítványok észrevették a kémek haragját, amint kiderült tanításuk
hamis volta. Látták a mérges pillantásokat, hallották a félhangosan
mormolt elégedetlen, bosszús szavakat. Elfelejtették, Krisztus mily
gyakran adta bizonyságát, hogy a szívekben nyitott könyvként olvas,
felhívták tehát figyelmét szavainak hatására. Remélték, hogy megbékél a
feldühödt tisztviselőkkel, és így szóltak Jézushoz: "Tudod-é, hogy a
farizeusok e beszédet hallván, megbotránkoztak?" (Mt 15:12).
Ő
így felelt: "Minden plánta, amelyet nem az én mennyei Atyám plántált,
kitépetik" (Mt 15 :13). A rabbik által oly nagyra becsült hagyományok és
szokások evilágiak, nem pedig mennyeiek voltak. Bármily nagy hatalommal
rendelkeztek is az emberek fölött, Isten próbáját nem állták ki.
Minden, Isten parancsolatait helyettesítő emberi találmány hiábavalónak
fog bizonyulni ama napon, amikor "minden cselekedetet az Isten ítéletre
előhoz, minden titkos dologgal, akár jó, akár gonosz legyen az" (Préd
12:16).
Isten
parancsolatainak emberi előírásokkal történő helyettesítése nem szűnt
meg. Még a keresztényeknél is vannak olyan intézmények, szokások,
melyeknek nincs szilárdabb alapjuk, mint az atyák hagyományai. Az ilyen,
pusztán emberi tekintélyen nyugvó szokások helyettesítik az isteni
rendeléseket. Az emberek ragaszkodnak hagyományaikhoz, nagyra becsülik
szokásaikat, és gyűlöletet táplálnak azok iránt, akik megpróbálják
megmutatni nekik tévedésüket. Napjainkban, amikor felhívást kapunk, hogy
figyeljünk Isten parancsolataira és a Jézus hitére, ugyanazt az
ellenségeskedést tapasztaljuk, ami Jézus idejében megnyilvánult. Isten
maradék népéről íratott meg: "Megharaguvék azért a sárkány az asszonyra,
és elméne, hogy hadakozzék egyebekkel az ő magvából valókkal, az Isten
parancsolatainak megőrzőivel, és akiknél vala a Jézus Krisztus
bizonyságtétele" (Jel 12:17).
Ám
"minden plánta, amelyet nem az én mennyei Atyám plántált, kitépetik"
(Mt 15:13). Az egyház úgynevezett atyáinak tekintélye helyett Isten azt
parancsolja nekünk, hogy fogadjuk el az örök Atyának, az ég és föld
Urának igéjét. Dávid így szólt: "Minden tanítómnál értelmesebb lettem,
mert a te bizonyságaid az én gondolataim. Előrelátóbb vagyok, mint az
öreg emberek, mert vigyázok a te határozataidra" (Zsolt 119:99-100).
Mindenki, aki behódol az emberi tekintélynek, egyházi szokásoknak vagy
az ősök hagyományainak, figyeljen jól oda a Krisztus szavaiban hordozott
figyelmeztetésre: "Hiába tisztelnek engem, ha oly tudományokat
tanítanak, amelyek embereknek parancsolatai" (Mt 15:9).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése