Amikor
Krisztus megtiltotta az embereknek, hogy királlyá kiáltsák ki, tudta:
élete fordulóponthoz érkezett. A tömegek, melyek ma trónra akarták
emelni, holnap elfordulnak Tőle. Ha önző becsvágyuk nem teljesül,
szeretetük gyűlöletbe fordul, dicséretük átokká válik. Ennek tudatában
sem hozott intézkedéseket a válság elhárítására. Kezdettől nem hagyta
meg a földi jutalom reményét követőinek. Egynek, aki tanítványa akart
lenni, megmondta: "A rókáknak vagyon barlangjuk és az égi madaraknak
fészkük; de az ember Fiának nincs hová fejét lehajtani" (Mt 8:20). Ha az
emberek megnyerhették volna a világot Krisztussal, tömegek esküdtek
volna hűséget Neki, Ő azonban ilyen szolgálatot nem fogadhatott el. Azok
közül, akik most Hozzá szegődtek, sokakat a földi ország reménye
vonzott. Ezeket nem csaphatta be. A kenyerek csodájában rejlő mély lelki
tanulságot nem értették meg. Ezt világossá kellett tenni. És ez az új
kinyilatkoztatás még nagyobb próbát vont maga után.
A
kenyerek csodájának híre elröppent közelre, távolra egyaránt, és másnap
igen korán reggel a nép sereglett Bethsaidába, hogy lássa Jézust.
Rengetegen jöttek a tengerről és a szárazföldről is. Akik előző este itt
hagyták Őt, most visszatértek, remélték, hogy még itt találják, mert
nem volt hajó, mellyel átmehetett volna a másik partra. Keresésük
eredménytelen maradt, és sokan visszatértek Kapernaumba, hogy tovább
kutassanak utána.
Egy
idő múlva elment a zsinagógába, ahol megtalálták azok, akik
Bethsaidából jöttek. Tanítványaitól megtudták, hogyan kelt át a
tengeren. A vihar tombolását, az ellenszéllel szembeni eredménytelen
evezés sok-sok óráját, a vízen járó Krisztus megjelenését és az amiatti
félelmüket, megnyugtató szavait, Péter kalandját és annak kimenetelét, a
vihar hirtelen lecsendesedését és a hajó partra érését mind híven
elmondták az álmélkodó sokaságnak. Sokan nem elégedtek meg ennyivel,
Jézus köré gyűltek, és megkérdezték: "Mester, mikor jöttél ide?" (Jn 6:
25) Remélték, hogy saját szájából többet tudhatnak meg a csodáról.
Jézus
nem elégítette ki kíváncsiságukat. Szomorúan így szólt: "Nem azért
kerestek engem, hogy jeleket láttatok, hanem azért, mert ettetek ama
kenyerekből, és jóllaktatok" (Jn 6:26). Nem valamilyen méltó okból
keresték Őt, hanem mert ettek a kenyerekből, és remélték, hogy ha hozzá
csatlakoznak, még kaphatnak időleges javakat. A Megváltó intette őket:
"Munkálkodjatok ne az eledelért, amely elvész, hanem az eledelért, amely
megmarad az örök életre" (Jn 6:27). Ne csak az anyagi javakat
keressétek. A fő erőfeszítés ne a jelen életről való gondoskodásra
irányuljon, hanem keressétek a lelki táplálékot, azt a bölcsességet,
amely az örök életbe is átnyúlik. Ezt egyedül Isten nyújthatja, "mert őt
az Atya pecsételte el, az Isten" (Jn 6:27).
Egy
pillanatra felkeltette hallgatói érdeklődését. Felkiáltottak: "Mit
csináljunk, hogy az Isten dolgait cselekedjük?" Számos fárasztó dolgot
cselekedtek, hogy Istennek ajánlják magukat, és készek voltak bármilyen
új rendelkezést meghallgatni, mellyel nagyobb érdemet szerezhetnek.
Kérdésük ezt jelentette: Mit tegyünk, hogy kiérdemeljük a mennyet?
Milyen árat kell fizetnünk, hogy elnyerjük az eljövendő életet?
"Felele
Jézus és monda nékik: Az az Isten dolga, hogy higgyetek abban, akit ő
küldött" (Jn 6:29). A menny ára Jézus. Hit által vezet az út a mennybe,
mert Ő "Istennek ama Báránya, aki elveszi a világ bűneit!" (Jn 1:29)
Az
emberek azonban nem akarták elfogadni az isteni igazság kijelentését.
Jézus pontosan azt a munkát végezte, amelyet a prófécia szerint a
Messiásnak végeznie kellett, ők viszont nem azt látták, amit önző
reménységük festett le az Ő munkájaként. Igazság szerint Krisztus csak
egyszer elégítette meg a sokaságot az árpakenyerekkel. Mózes idejében
pedig Izrael negyven évig tápláltatott mannával - messze nagyobb
áldásokat vártak tehát a Messiástól. Elégedetlen szívük kifogásolta: ha
Jézus oly sok csodát tud művelni, amennyit láttak, akkor miért nem adhat
erőt, egészséget, gazdagságot egész népének, miért nem szabadítja meg
őket elnyomóiktól, s dicsőíti meg őket hatalomban és tisztességben? Azt
állítja, hogy Isten Küldötte, és mégsem akar Izrael királya lenni. Ezt a
rejtélyt nem tudták megfejteni. Elutasítását félreértették. Sokan arra
következtettek, hogy nem mer előállni követelésével, mert Ő maga is
kételkedik küldetésének isteni jellegében. Ezzel kitárták szívüket a
hitetlenség előtt, és a Sátán által vetett mag meghozta a maga
gyümölcsét: félreértést, elszakadást.hogy lássuk és higgyünk néked? Mit művelsz? A mi atyáink a mannát
ették a pusztában; amint meg van írva: Mennyei kenyeret adott vala
enniük" (Jn 6:30-31).
A
zsidók Mózest a manna adományozójaként tisztelték: az eszközt
dicsérték, s szem elől tévesztették azt, Aki a munkát bevégezte. Atyáik
zúgolódtak Mózes ellen, kételkedtek, tagadták isteni küldetését. Most az
utódok ugyanebben a szellemben utasítják el azt, Aki Isten üzenetét
hordozza számukra. "Monda azért nékik Jézus: Bizony, bizony mondom
néktek: nem Mózes adta néktek a mennyei kenyeret" (Jn 6: 32). A manna
adományozója ott állt közöttük. Maga Krisztus vezette a zsidókat a
pusztán át, és táplálta őket naponta a mennyei kenyérrel. Az az eledel a
valódi mennyei kenyér előképe volt. Az igazi manna az életadó lélek,
amely Isten tökéletes teljességéből árad. Jézus így szólt: "Az az
Istennek kenyere, amely mennyből száll alá, és életet ád a világnak" (Jn
6: 33).
Néhány
hallgatója még mindig azt hitte, Jézus a mindennapi kenyérre gondol, és
felkiáltott: "Uram, mindenkor add nékünk ezt a kenyeret!" (Jn 6:34)
Jézus egyszerűen így felelt: "Én vagyok az életnek ama kenyere" (Jn
6:35).
A
Krisztus által használt hasonlat ismerős volt a zsidók számára. Mózes a
Szentlélek sugallatára ezt mondta: "Az ember nem csak kenyérrel él,
hanem mindazzal [...], ami az Úrnak szájából származik" (5Móz 8:3). És
Jeremiás próféta megírta: "Szavaidat hallattad, én élveztem azokat; a te
szavaid örömömre váltak nékem és szívemnek vígasságára" (Jer 15:16).
Maguknak a rabbiknak volt egy mondásuk: a kenyér megevése lelki
értelemben a törvény tanulmányozását és a jó cselekedetek gyakorlását
jelenti. Gyakran mondogatták, hogy a Messiás eljövetelekor egész Izrael
megelégíttetik. A próféták tanítását világossá tette a kenyerek
csodájában rejlő mély lelki tanulság. Krisztus ezt a tanulságot akarta
megvilágítani hallgatóinak a zsinagógában. Ha megértették volna az
Írásokat, e szavait is megértik: "Én vagyok az életnek ama kenyere" (Jn
6:35). Csak egy nappal azelőtt ették fáradtan és éhesen a kenyeret,
melyet Ő adott. Ahogyan a kenyérből fizikai erőt, frissességet nyertek,
úgy kaphattak Krisztustól lelki erőt az örök életre. "Aki hozzám jő, -
mondta - semmiképpen meg nem éhezik, és aki hisz bennem, meg nem
szomjúhozik soha" (Jn 6:35). Azonban hozzátette: "Láttatok is engem,
mégsem hisztek" (Jn 6:36).
Látták
Krisztust a Szentlélek bizonyságtétele révén, a kinyilatkoztatás révén,
melyet Isten adott lelkükbe. Erejének élő bizonyítékát nap mint nap
látták, mégis újabb jelet kértek. Ha azt megkapták volna, éppolyan
hitetlenek maradnak, mint azelőtt. Ha nem győzte meg őket, amit láttak
és hallottak, akkor fölösleges újabb csodákat véghezvinni számukra. A
hitetlenség mindig talál okot a kételkedésre, s a kézzelfogható
bizonyítékot is félresöpri.
Krisztus
újból makacs szívükhöz folyamodott: "Azt, aki hozzám jő, semmiképpen ki
nem vetem" (Jn 6:37). Mindenkinek, aki hittel elfogadja Őt, mondta,
örök élete lesz. Senki sem veszhet el. Nincs szükség a farizeusokra és
szadduceusokra, hogy az eljövendő életről vitázzanak. Nem kell már
reménytelen bánatban gyászolni a halottakat. "Az pedig annak az akarata,
aki elküldött engem, hogy mindaz, aki látja a Fiút és hisz őbenne, örök
élete legyen; és én feltámasszam azt az utolsó napon" (Jn 6:40).
Ám
a nép vezetői megsértődtek, "és mondának: Nem ez-é Jézus, a József fia,
akinek mi ismerjük atyját és anyját? Mimódon mondja hát ez, hogy: A
mennyből szállottam alá?" (Jn 6:42) Megpróbálták felszítani az
előítéleteket azzal, hogy megvetően hivatkoztak Jézus alacsony
származására. Lenézően utaltak életére - a galileai munkás életére - és
szegény, alacsony sorsú családjára. Ennek a műveletlen ácsnak az igényei
- mondták - nem méltóak figyelmükre. Titokzatos születése miatt arra
célozgattak, hogy származása kétes, születésének emberi körülményeit
élete foltjaként emlegették.
Jézus
nem próbálta megmagyarázni születésének rejtélyét. Nem válaszolt a
kérdezősködésre, hogyan szállt le a mennyből, hogyan kelt át a tengeren.
Nem hívta fel a figyelmet a csodákra, melyek életét jellemezték. Önként
lemondott a hírnévről, s szolgai formát öltött. Ám szavai és tettei
megmutatták jellemét. Mindenki, akinek szíve nyitva állt az isteni
világosság előtt, felismerte Benne az Atya egyszülöttjét, "aki teljes
vala kegyelemmel és igazsággal" (Jn 1:14).
A
farizeusok előítéletei mélyebben gyökereztek, mint az kérdéseikből
látszik: szívük romlottságáig hatoltak. Jézus minden szava és
cselekedete ellenkezést váltott ki bennük, mert az őket betöltő
lelkületnek semmi köze sem volt az Övéhez.
"Senki
sem jöhet énhozzám, hanemha az Atya vonja azt, aki elküldött engem; én
pedig feltámasztom azt az utolsó napon. Meg van írva a prófétáknál: És
mindnyájan Istentől tanítottak lesznek. Valaki azért az Atyától hallott,
és tanult, énhozzám jő" (Jn 6:44-45). Soha senki nem jöhet Krisztushoz,
csak az, aki választ ad az Atya szeretetére. Isten minden szívet vonz
Magához, és csak az nem hajlandó Krisztushoz jönni, aki ellenáll
vonzásának.
Ezekkel
a szavakkal: "Mindnyájan Istentől tanítottak lesznek" (Jn 6:45), Jézus
Ésaiás próféciájára utalt: "Minden fiaid az Úr tanítványai lesznek, és
nagy lesz fiaid békessége" (Ésa 54:13). Ezt az íráshelyet a zsidók
kisajátították maguknak. Azzal dicsekedtek, hogy Isten tanítja őket. Ám
Jézus megmutatta, mennyire üres ez az igényük, mert így szólt: "Valaki
azért az Atyától hallott, és tanult, énhozzám jő" (Jn 6:45). Csak
Krisztus által ismerhették meg az Atyát. Ember nem viselhette el az Ő
dicsőségének látomását. Akik Istentől tanultak, azok Fiának hangját
hallgatták, és a Názáreti Jézusban felismerik Őt, aki a természet és a
kinyilatkoztatás által bemutatta az Atyát.
"Bizony,
bizony mondom néktek: Aki énbennem hisz, örök élete van annak" (Jn 6 :
47). A szeretett János által, aki hallotta e szavakat, a Szentlélek
kijelentette a gyülekezetnek: "Ez az a bizonyságtétel, hogy örök életet
adott nékünk az Isten és ez az élet az ő Fiában van. Akié a Fiú, azé az
élet" (1Jn 5:11-12). Jézus ezt mondta: "Én feltámasztom azt az utolsó
napon" (Jn 6: 54). Krisztus egy testté lett velünk, hogy mi egy lélek
lehessünk Vele. Ezen egység ereje által kell majd előjönnünk a sírból -
ez nem csak Krisztus erejének megnyilatkozása által történik, hanem hit
által az Ő élete a miénk lesz. Aki meglátja Krisztus igaz jellemét, és
szívébe fogadja Őt, annak örök élete van. Krisztus a Lélek által lakozik
bennünk, és Isten Lelke, ha hittel befogadjuk szívünkbe, az örök élet
kezdete.
Az
emberek a mannára hivatkoztak Krisztusnak, amit atyáik a pusztában
ettek, mintha annak az eledelnek a biztosítása nagyobb csoda lett volna,
mint a Jézusé. Ő azonban rámutat, hogy milyen csekélység volt az az
ajándék azokhoz az áldásokhoz képest, amelyeket Ő kíván nyújtani. A
manna csupán a földi létet tarthatta fönn, nem akadályozhatta meg a
halál közeledtét, nem biztosíthatott halhatatlanságot, viszont a mennyei
kenyér örök életre táplálja a lelket. A Megváltó így szólt: "Én vagyok
az életnek kenyere. A ti atyáitok a mannát ették a pusztában, és
meghaltak. Ez az a kenyér, amely a mennyből szállott alá, hogy kiki
egyék belőle és meg ne haljon. Én vagyok amaz élő kenyér, amely a
mennyből szállott alá; ha valaki eszik e kenyérből, él örökké" (Jn
6:48-51). Ehhez a képhez Krisztus most hozzátesz egy másikat. Csakis
halála által adhat életet az embernek, s a következő szavakkal halálára
mutat, az üdvösség eszközére. Így szól: "Az a kenyér pedig, amelyet én
adok, az én testem, amelyet én adok a világ életéért" (Jn 6:51).
A
zsidók a húsvét megtartására készültek Jeruzsálemben, megemlékezésül
Izrael szabadulásának éjszakájára, amikor az öldöklő angyal az
egyiptomiak otthonait sújtotta. Isten azt akarta, hogy a páskabárányban
Isten Bárányát szemléljék, és a jelkép által elfogadják Őt, aki Önmagát
adta a világ életéért. A zsidók azután a jelképet mindennél fontosabbá
tették, míg jelentőségét figyelmen kívül hagyták. Nem ismerték meg az Úr
testét. Krisztus szavai ugyanazt az igazságot tanították, mint amelyet a
húsvéti szolgálat jelképezett. Ezt azonban még mindig nem vették észre.
A
rabbik most dühösen kiáltottak fel: "Mimódon adhatja ez nékünk a
testét, hogy azt együk?" (Jn 6: 52) Úgy tettek, mintha Nikodémushoz
hasonlóan szó szerint értették volna szavait, amikor az megkérdezte Őt:
"Mimódon születhetik az ember, ha vén?" (Jn 3:4). Bizonyos mértékig
megértették, mire gondolt Jézus, de ezt nem voltak hajlandóak elismerni.
Szavait kiforgatták, ezzel akartak a népben előítéleteket kelteni.
Krisztus
nem tompította jelképes tanítását. Még keményebb szavakkal ismételte el
az igazságot: "Bizony, bizony mondom néktek: Ha nem eszitek az ember
Fiának testét és nem isszátok az ő vérét, nincs élet bennetek. Aki eszi
az én testemet és issza az én véremet, örök élete van annak, és én
feltámasztom azt az utolsó napon. Mert az én testem bizony étel és az én
vérem bizony ital. Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, az
énbennem lakozik és én is abban" (Jn 6: 55-56).
Krisztus
testét enni és vérét inni annyit jelent, mint elfogadni Őt személyes
Megváltónak, hinni, hogy megbocsátja bűneinket, Benne teljességre
jutunk. Ha szeretetét szemléljük, abban lakozunk, abból iszunk,
természetének részesévé válhatunk. Ami az étel a testnek, annak kell
lennie Krisztusnak a lélek számára. Az étel nem segít rajtunk, csak ha
megesszük, és ha lényünk részévé válik. Így Krisztus sem érték
számunkra, ha nem ismerjük el személyes Megváltónknak. Az elméleti tudás
nem használ nekünk. Vele kell táplálkoznunk, be kell fogadnunk Őt
szívünkbe, és így élete a mi életünkké válik. Hozzá kell idomulnunk
szeretetéhez, kegyelméhez.
Ám
még ezek a jelképek sem tudják megjeleníteni a hivő kiváltságát, mely
Krisztussal való kapcsolatából származik. Jézus így szólt: "Amiként
elküldött engem amaz élő Atya, és én az Atya által élek: akként az is,
aki engem eszik, él énáltalam" (Jn 6:57). Ahogyan Isten Fia hit által az
Atyában élt, úgy kell nekünk is hit által Krisztusban élni. Jézus olyan
tökéletesen alárendelte Magát Isten akaratának, hogy egyedül az Atya
volt látható életében. Bár mindenben megkísértetett hozzánk hasonlóan,
mégis úgy állt a világ előtt, mint akin nem ejtett foltot az Őt
körülvevő bűn. Úgy kell nekünk is győznünk, ahogyan Krisztus győzött.
Krisztus
követője vagy? Akkor minden, a lelki életről írt dolog számodra
íródott, s ha eggyé válsz Jézussal, elérhető lesz. Buzgóságod
lankadozik? Első szereteted kihűlt? Fogadd el újból Krisztus felajánlott
szeretetét! Edd az Ő testét, idd az Ő vérét, és egy leszel az Atyával
és a Fiúval.
A
hitetlen zsidók a Megváltó szavainak csakis a szó szerinti értelmét
akarták látni. A rituális törvény megtiltotta nekik a vér ízlelését, és
most Krisztus nyelvezetét istenkáromló beszédnek minősítették, s egymás
között megtárgyalták. Sokan még a tanítványok közül is így szóltak:
"Kemény beszéd ez; ki hallgathatja Őt?" (Jn 6:60)
Krisztus
élete, mely életet ad a világnak, Igéjében rejlik. Jézus szava által
gyógyított betegségeket és űzött démonokat, szavára csendesedett le a
tenger, támadt föl a halott, és az emberek tanúsították, hogy szavában
hatalom van. Isten igéjét szólta, amikor az Ószövetség összes prófétája
és tanítója által szólt. Az egész Biblia Krisztus megnyilatkozása, s a
Megváltó az Igéhez akarta erősíteni követőinek hitét. Amikor látható
jelenléte visszavonul, az Ige lesz erejük forrása. Mesterükhöz hasonlóan
nekik is minden Igével kellett élniük, "amely Istennek szájából
származik" (Mt 4:4).
Amiképpen
fizikai életünket az élelem tartja fönn, azonképpen lelki életünket
Isten Igéje élteti. Minden léleknek Isten Igéjéből kell életet kapnia
saját maga számára. Ahogyan magunknak kell ennünk, hogy táplálékhoz
jussunk, úgy magunknak kell bevennünk az Igét is. Ne pusztán más
értelmének a közvetítésével kapjuk meg. Gondosan tanulmányozzuk a
Bibliát, kérjük Istentől a Szentlélek segítségét, hogy megérthessük
Igéjét. Vegyünk egy verset, és agyunkat összpontosítsuk a feladatra,
hogy megbizonyosodjunk a gondolatról, melyet Isten a versbe helyezett
számunkra. Addig időzzünk a gondolat felett, míg sajátunkká nem válik, s
megismerjük, "mit szól az Úr".
Ígéreteiben
és figyelmeztetéseiben Jézus engem tart szem előtt. Isten úgy szerette a
világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy ha én hiszek Őbenne, el ne
vesszek, hanem örök életem legyen. Az Isten Igéjében feljegyzett
tapasztalatok az enyéim. Enyém az ima és ígéret, a parancs és a
figyelmeztetés. "Krisztussal együtt megfeszíttettem. Élek pedig többé
nem én, hanem él bennem a Krisztus, amely életet pedig most testben
élek, az Isten Fiában való hitben élem, aki szeretett engem és önmagát
adta érettem" (Gal 2:20). Amint a hit így elfogadja és magába szívja az
igazság alapelveit, azok a személyiség részévé és éltető erővé válnak. A
lélek által befogadott isteni Ige formálja a gondolatokat, megindítja a
jellem fejlődését.
Ha
hitszemünket szilárdan Jézusra szegezzük, megerősödünk. Isten a
legdrágább kijelentésekkel fogja megajándékozni éhező, szomjazó népét.
Krisztust személyes Megváltónak ismerik meg. Amikor Igéjével
táplálkoznak, rájönnek, hogy az lélek és élet. Az Ige lerombolja a
természetes, földi természetet, és új életet ad Krisztus Jézusban. A
Szentlélek Vigasztalóként hat a lélekre. Kegyelmének átalakító ereje
által Isten képmása formálódik a tanítványban: új teremtés lesz.
Szeretet veszi át a gyűlölet helyét, a szív isteni hasonlatosságot nyer.
Ezt jelenti élni "minden igével, amely Istennek szájából származik" (Jn
4:4). Ez a Kenyér evése, amely a mennyből száll alá.
Krisztus
a Közte és követői közötti szent és örök igazságról beszélt. Ismerte
azok jellemét, akik tanítványainak vallották magukat, Igéje megpróbálta
hitüket. Kijelentette, hogy tanítása alapján kell hinniük és
cselekedniük. Mindaz, aki elfogadta Őt, természetének részesévé lesz, és
jellemére alakul át. Ez magában foglalta a lemondást a dédelgetett
becsvágyakról, megkövetelte, hogy teljesen alávessék magukat Jézusnak.
Arra hivatottak, hogy önfeláldozóak, szelídek és alázatos szívűek
legyenek. Azon a keskeny úton kell járniuk, amelyet megtett a Kálvária
Krisztusa, ha osztozni akarnak az élet ajándékában és a menny
dicsőségében.
A
próba túl nagy volt. Lelohadt azok lelkesedése, akik erőszakkal el
akarták Őt ragadni és királlyá tenni. Ez a zsinagógai beszéd - mondották
- felnyitotta szemüket. Most már nem lehet becsapni őket. Meglátásuk
szerint szavai közvetlenül bizonyították, hogy nem Ő a Messiás, és a
Vele fenntartott kapcsolat révén semmilyen földi jutalmat nem
remélhetnek. Üdvözölték csodatévő erejét, meg akartak szabadulni a
betegségtől és a szenvedéstől, de nem tudtak rokonszenvezni önfeláldozó
életével. Nem törődtek a titokzatos lelki királysággal, melyről beszélt.
A nem őszinték, az önzők, akik azelőtt keresték, többé nem vágyakoztak
Utána. Ha erejét és befolyását nem a rómaiaktól való szabadulás
érdekében használja fel, akkor semmi közük Hozzá.
Jézus
egyszerűen ezt mondta nekik: "Vannak némelyek közöttetek, akik nem
hisznek" (Jn 6:64), és hozzátette: "Senki sem jöhet énhozzám, hanemha az
én Atyámtól van megadva néki" (Jn 6:65). Azt akarta megértetni velük,
hogy azért nem vonzódnak Hozzá, mert nem nyitották meg szívüket a
Szentlélek előtt. "Érzéki ember pedig nem foghatja meg az Isten Lelkének
dolgait: mert bolondságok néki; meg sem értheti, mivelhogy lelkiképpen
ítéltetnek meg" (lKor 2:14). A lélek hit által látja Jézus dicsőségét.
Ez a dicsőség rejtve marad, míg a Szentlélek által hit fogan a lélekben.
Hitetlenségük
nyilvános megdorgálása miatt ezek a tanítványok még inkább
elidegenedtek Jézustól. Igen elégedetlenek voltak, s hogy megsebezzék a
Megváltót és hízelegjenek a farizeusok rosszindulatának, hátat
fordítottak, s megvetéssel távoztak. Meghozták a döntést - a formát
választották a lélek nélkül, a polyvát a gabonaszemek nélkül.
Határozatukat sohasem vonták vissza: többé nem jártak Jézussal.
"Akinek
szóró lapát van a kezében, és megtisztítja az ő szérűjét; és az ő
gabonáját csűrbe takarítja" (Mt 3:12). Ez volt a tisztítás egyik ideje.
Az Igazság igéje elválasztotta a polyvát a búzától. Sokan elfordultak
Jézustól, mert túl hiúk és önigazultak voltak ahhoz, hogy elfogadják a
dorgálást, túlságosan szerették a világot, semhogy magukévá tették volna
az alázatos életet. Sokan ma is ugyanezt teszik. Emberek ugyanúgy
megpróbáltatnak, mint a tanítványok a kapernaumi zsinagógában. Amikor az
igazság otthonra lel a szívben, látják, hogy életük nincs összhangban
Isten akaratával. Látják, hogy teljesen meg kell változniuk, de nem
hajlandók az önmegtagadó munkát elkezdeni. Ennélfogva ingerültek, ha
bűneiket felfedezik. Sértődötten zúgolódnak: "Kemény beszéd ez; ki
hallgathatja őt?" (Jn 6:60)
Dicséret
és hízelgés jól esne a fülüknek, az igazságot azonban nem fogadják
szívesen, nem akarják hallani. Amikor tömegek követik Őt, jóllakatja a
sokaságot, zúg a diadalkiáltás, akkor hangosan dicsérnek, ám ha a
Szentlélek vizsgálata felfedi bűneiket, és megparancsolja, hogy hagyják
el azokat, akkor hátat fordítanak az igazságnak, és többé nem járnak
Jézussal.
Mihelyt
a csalódott tanítványok elfordultak Krisztustól, egy másik lélek vonta
irányítása alá őket. Semmi vonzót nem találtak Benne, Akire nemrég még
odafigyeltek. Ellenségeit keresték, mert az ő szellemükkel, munkájukkal
érezték egynek magukat. Félremagyarázták szavait, meghamisították
állításait, kételkedtek indítékaiban. Eljárásukat azzal támasztották
alá, hogy minden mozzanatot összeszedtek, amit ellene fordíthatnak, és
ezekkel a hamis jelentésekkel olyan felháborodást szítottak, mely
veszélybe sodorta Jézus életét.
Hamar
elterjedt a hír, hogy a Názáreti Jézus saját bevallása szerint nem a
Messiás. Így Galileában a néphangulat ellene fordult, éppúgy, mint egy
évvel azelőtt Júdeában. Ó, jaj, Izrael! Visszautasították a Megváltót,
mert hódítót vártak, aki időleges hatalmat ad nékik. Veszendő eledelt
kívántak, nem olyat, mely megmarad az örök életre.
Jézus
sóvárgó szívvel nézte egykori tanítványait, akik távoztak Tőle, az
ember Világosságától és Életétől. Kimondhatatlan szomorúsággal töltötte
el a tudat, hogy együttérzését nem értékelték, szeretetét nem
viszonozták, kegyelmét lebecsülték, megváltását visszautasították. Ezek a
fejlem tették Őt fájdalmak férfiává, szenvedés ismerőjévé.
Anélkül,
hogy megkísérelte volna visszatartani az Őt elhagyókat, Jézus a
tizenkettőhöz fordult, és így szólt: "Vajon ti is el akartok-é menni?"
(Jn 6 : 67)
Péter
kérdéssel felelt: "Uram, kihez mehetnénk?" "Örök életnek beszéde van
tenálad - tette hozzá - És mi elhittük és megismertük, hogy te vagy a
Krisztus, az élő Istennek Fia" (Jn 6:68-69).
"Kihez
mehetnénk?" Izrael tanítói a formalizmus rabjai voltak. A farizeusok és
a szadduceusok szüntelen vitában álltak. Elhagyni Jézust annyit
jelentett, mint a rítusokhoz, ceremóniákhoz mereven ragaszkodó,
becsvágyó emberek közé kerülni, akik a maguk dicsőségét keresték. A
tanítványok több békét, örömöt éreztek, mint annak előtte bármikor,
amióta elfogadták Krisztust. Hogyan mehettek volna vissza azokhoz, akik
megvetették és üldözték a bűnösök Barátját? Régóta várták a Messiást,
most eljött, nem fordulhattak el Tőle azokhoz, akik életére törnek, és
őket is üldözik, amiért követik Őt.
"Kihez
mehetnénk?" (Jn 6:68) Nem mehettek Krisztus tanításától, a szeretet és
irgalmasság leckéitől a hitetlenség sötétjébe, a világ gonoszságához.
Miközben sokan hagyták el a Megváltót, akik látták csodálatos műveit,
Péter kifejezte a tanítványok hitét: "Te vagy a Krisztus" (Jn 6:69). E
horgony elveszítésének még a gondolata is félelemmel, fájdalommal
töltötte el lelküket. Nélkülözni a Megváltót annyi, mint sötét, viharos
tengeren hányódni.
Jézus
számos kijelentése és tette homályos lehet a véges elmének, ám minden
szónak és tettnek meghatározott célja van megváltásunk művében. Terv
szerint mindegyik elvezet a maga eredményére. Ha képesek lennénk
megérteni szándékát, mindenről felismernénk, hogy fontos, tökéletes, és
küldetésével összhangban áll.
Bár
képtelenek vagyunk felfogni Isten műveit és útjait, érzékelhetjük nagy
szeretetét, amely mindennek alapját képezi, amit az emberért tesz. Aki
Jézus közelében él, az sok mindent megért az istenfélelem titkából.
Felismeri a kegyelmet, mely dorgál, megpróbálja a jellemet, és napfényre
hozza a szív szándékát.
Amikor
Jézus megismertette velük a próbára tévő igazságot, amely oly sok
tanítványát meghátrálásra bírta, tudta, hogy mi lesz szavainak
következménye, de volt egy irgalmas célja, melyet be akart tölteni.
Előre látta, hogy a kísértés órájában minden szeretett tanítványa
komolyan megpróbáltatik. Gyötrelme a Gecsemánéban, elárulása,
megfeszítése igen nagy erőpróba lett volna számukra. Ha nem kellett
volna előzetesen is próbát kiállniuk, sokan, akiket csak önző indítékok
vezettek, velük maradtak volna. Amikor Urukat elítélték a bírák előtt,
amikor a sokaság, amely az imént még királyként magasztalta, kicsúfolta
és elátkozta, amikor a forrongó tömeg ordított: "Feszítsd meg!" (Mk
15:13), amikor világi becsvágyukban csalatkozniuk kellett, ezek az önző
emberek úgyis megszakították volna a szövetséget Jézussal. Ez a
tanítványoknak keserű, szívet tépő bánatot okozott volna, ami betetőzi
szomorúságukat, csalódásukat dédelgetett reményeik romjain. Abban a
sötét órában a Tőle elfordulók példája másokat is magával sodorhatott
volna. Jézus akkor idézte elő a válságot, amikor még személyes
jelenlétével erősíteni tudta igaz követőinek hitét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése