József
fiai egyáltalán nem rokonszenveztek Jézus munkájával. Az életéről,
munkájáról érkező hírek megdöbbentették, aggodalommal töltötték el őket.
Hallották, hogy egész éjszakákat töltött imában, napközben pedig óriási
tömeg kísérte, s még enni sem maradt ideje. Barátai úgy érezték,
kimeríti magát a megfeszített munkával, s nem tudták mire vélni a
farizeusok iránti magatartását, néhányan pedig attól tartottak, hogy
elméje megzavarodott.
Testvérei
hallottak erről is, és a farizeusok vádjáról is, mely szerint Jézus
Sátán hatalmával űzött ördögöket. Érzékenyen érintette őket a
szemrehányás, melyet Jézussal való rokonságuk miatt kaptak. Tudták, hogy
szavai és cselekedetei milyen megmozdulást idéztek elő, és nemcsak
megriadtak bátor kijelentéseitől, hanem méltatlankodtak is amiatt, hogy
az írástudókat és a farizeusokat elítélte. Elhatározták, hogy vagy
meggyőzik Jézust, vagy az ilyen munka beszüntetésére kényszerítik.
Rávették Máriát, hogy csatlakozzék hozzájuk. Jézust az anyja iránti
szeretete segítségével majd rábeszélik, hogy legyen elővigyázatosabb -
gondolták.
Röviddel
ezelőtt történt, hogy Jézus másodszor művelt olyan csodát, mellyel
megszállott, vak és néma embert gyógyított meg, ezért a farizeusok újból
megvádolták: "Az ördögök fejedelme által űzi ki az ördögöket" (Mt
9:34). Krisztus nyíltan megmondta nekik, hogy ha a Szentlélek munkáját
Sátánnak tulajdonítják, elvágják magukat az áldás kútforrásától. Akik
úgy beszéltek Jézus ellen, hogy nem vették észre isteni természetét,
azok a Szentlélek által még beláthatják és megbánhatják tévedésüket, és
bocsánatban részesülhetnek. Krisztus vére minden bűnt lemos, bármilyen
legyen is az, ha a lélek megbánja és hisz, ám ha valaki elutasítja a
Szentlélek munkáját, az oda kerül, ahol nincs számára megtérés, sem hit.
Isten Lelke munkálkodik a szívben, s ha az ember készakarva utasítja
el, és sátáninak minősíti, akkor azt a csatornát vágja el, melyen át
Isten kapcsolatba léphet vele. Ha egy lélek végleg visszautasítja a
Szentlelket, akkor Isten már semmit sem tehet érte.
A
farizeusok, akiket erre Jézus figyelmeztetett, maguk sem hitték el az
Ellene felhozott vádat. Mégsem akadt egy sem a méltóságok között, aki a
Megváltóhoz húzott volna. Szívükben hallották a Lélek hangját, mely
Izrael Felkentjének jelenti ki Őt, és arra készteti őket, hogy vallják
magukat tanítványainak. Jézus jelenlétének fényében felismerték
szentségtelen voltukat, és kívánták az igazságot, melyre maguk nem
tudtak eljutni. Csakhogy miután visszautasították Őt, túlságosan
megalázó lett volna számukra, hogy Messiásként fogadják el. Miután
ráléptek a hitetlenség útjára, túl büszkék voltak ahhoz, hogy belássák
tévedésüket. Elszántan, erőszakosan vitatták a Megváltó tanítását, hogy
ne kelljen belátniuk az igazságot. Hatalmának bizonyítékai
felbőszítették őket. Nem akadályozhatták meg az Üdvözítőt a
csodatételben, nem hallgattathatták el tanításait, de minden tőlük
telhetőt megtettek, hogy félreértelmezzék, meghamisítsák szavait. Isten
Lelke mégis követte őket, és számos akadályt kellett emelniük, hogy
ellenálljanak erejének. A leghatalmasabb közvetítő küzdött velük, aki
csak befolyásolhatja az emberi szívet, de ők nem engedtek.
Nem
Isten vakítja meg az embereket, nem Ő keményíti meg szívüket. Ő
világosságot küld, hogy kijavíthassák hibáikat, biztos útra vezeti őket.
Ennek a világosságnak az elvetése miatt vakul meg a szem, keményedik
meg a szív. A folyamat sokszor fokozatos, szinte észrevehetetlen. Az
ember Isten igéjéből kapja a világosságot, szolgái által vagy Lelkének
ereje által, - ám ha ezt a fénysugarat nem veszi figyelembe, a lelki
felfogás részben eltompul, s a világosság következő megnyilatkozását
kevésbé tisztán érzékeli. Így sűrűsödik a sötétség, míg végül is éjszaka
lesz a lélekben. Ez történt a zsidó vezetőkkel is. Meggyőződtek a
Krisztust kísérő isteni erő felől, de hogy ellenállhassanak az
igazságnak, a Szentlélek munkáját Sátánnak tulajdonították. Ezzel
tudatosan választották a csalást, alávetették magukat Sátánnak, és ettől
fogva már az ő ereje befolyásolta őket.
Krisztusnak
a Szentlélek elleni bűnnel kapcsolatos figyelmeztetéshez szorosan
kapcsolódik az üres, gonosz beszéd elleni felhívás. A szavak
megmutatják, mi van a szívben. "A szívnek teljességéből szól a száj." A
szavak többet jelentenek a jellem kinyilvánításánál - vissza is tudnak
hatni a jellemre.
Az embereket befolyásolják saját szavaik. Sokszor
pillanatnyi, Sátán által keltett indíttatásból irigység vagy gonosz
vélekedés jut kifejezésre, olyasmi, amiben nem is igazán hisznek, de a
kimondás visszahat a gondolkodásra. Saját beszédük csapja be őket, azt
kezdik hinni, hogy amit sátáni ösztönzésre mondtak, igaz. Miután egyszer
már kimondtak egy véleményt vagy döntést, gyakran túl büszkék ahhoz,
hogy visszavonják, s addig bizonygatják igazukat saját maguknak, míg
végül elhiszik. Veszélyes dolog kétkedő szót kimondani, veszélyes
kétségbe vonni, bírálni az isteni világosságot. A könnyelmű,
tiszteletlen bírálatok megszokása kihat a jellemre - tiszteletlenséget
és hitetlenséget táplál. E szokás gyakorlói közül sokan nem is tudnak a
veszélyről, míg végül készek a Szentlélek munkáját kritizálni és
elutasítani. Jézus így szólt: "Minden hivalkodó beszédért, amit
beszélnek az emberek, számot adnak majd az ítélet napján. Mert a te
beszédedből ismertetel igaznak, és a te beszédedből ismertetel hamisnak"
(Mt 12:34-37).
Ezután
azokat figyelmeztette, akiket érintettek szavai, boldogan hallgatták
Őt, de nem rendelték alá magukat, hogy a Szentlélek bennük lakozzék.
Nemcsak az ellenállás, hanem a mulasztás is rombolja a lelket. "Mikor
pedig a tisztátalan lélek kimegy az emberből, - mondotta Jézus - víz
nélkül való helyeken jár, nyugalmat keresve, és nem talál: akkor ezt
mondja: Visszatérek az én házamba, ahonnét kijöttem. És odamenvén,
üresen, kisöpörve és fölékesítve találja azt. Akkor elmegy és vesz maga
mellé más hét lelket, gonoszabbakat ő magánál, és bemenvén, ott
lakoznak" (Mt 12:435).
Sokan
voltak Krisztus idejében - ahogyan ma is -, akiket Sátán hatalma egy
időre, úgy tűnik, megtört. Isten kegyelme által megszabadultak a
lelkeket uralma alatt tartó gonosz szellemektől. Örvendeztek Isten
szeretetében, ám, akár a példázatbeli köves földhöz hasonlító hallgatók,
nem lakoztak abban. Nem rendelték alá magukat naponta Istennek, hogy
Krisztus szívükben lakozhassék, és amikor a gonosz lélek visszatért, s
vett maga mellé "más hét lelket, gonoszabbakat ő magánál" (Mt 12: 45),
mindenestül a gonosz hatalmába kerültek.
Amikor
a lélek aláveti magát Krisztusnak, új erő veszi birtokába az új szívet.
Olyan változás megy végbe, amelyet az ember maga sohasem képes
véghezvinni. Természetfeletti munka ez, természetfeletti elemet visz az
emberi természetbe. A Krisztusnak alárendelt lélek az Ő vára lesz,
melyet megtart e lázadó világban. Szándéka az, hogy az Övén kívül
semmilyen hatalmat ne ismerjenek el. A mennyei közbenjárók által így
birtokba vett lélek már bevehetetlen a Sátán ostromának. Ám, hacsak alá
nem vetjük magunkat Krisztus irányításának, a gonosz fog uralkodni
felettünk. Elkerülhetetlenül a világ feletti uralomért vívó két
nagyhatalom egyike vagy másika irányít bennünket. Nem szükségszerű, hogy
szabad akaratból a sötétség országának szolgálatába álljunk, uralma alá
kerüljünk. Csak éppen el kell mulasztanunk a szövetségkötést a
világosság országával. Ha nem működünk együtt a mennyei közvetítőkkel,
akkor Sátán veszi birtokba a szívet, s lakóhelyévé teszi.
A gonosz
elleni egyetlen védekezés az, ha hit által Krisztus lakozik a szívben,
igazságban. Hacsak nincs élő kapcsolatunk Istennel, sohasem állhatunk
ellent a szentségtelen hatásoknak - önszeretetnek, saját vágyaink
kielégítésének, a bűnre való kísértésnek. Lemondhatunk számos rossz
szokásról, egy időre elhagyhatjuk Sátán társaságát, de ha nincs élő
kapcsolatunk Istennel, ha nem vetjük alá magunkat neki percről percre,
vereséget szenvedünk. A Krisztussal fenntartott személyes ismeretség és
folytonos közösség híján az ellenség kénye-kedvének vagyunk
kiszolgáltatva, s végül az ő parancsait kell végrehajtanunk
"Ennek
az embernek utolsó állapota gonoszabb lesz az elsőnél. Így lesz -
mondotta Jézus - ezzel a gonosz nemzetséggel is" (Mt 12 : 45). Senki
sincs úgy megkeményedve, mint az, aki semmibe vette a kegyelmi hívást,
és a kegyelem Lelke ellen cselekedett. A Szentlélek elleni bűn
leggyakoribb formája az, amikor valaki kitartóan semmibe veszi a menny
bűnbánatra hívó szavát. Minden lépés, amellyel elutasítjuk Krisztust,
egy lépés a megváltás elutasítására is, és a Szentlélek elleni bűn felé
is.
A
zsidó nép Krisztus elutasításával ezt a megbocsáthatatlan bűnt követte
el. A kegyelmi hívás elvetésével mi is ugyanabba a hibába eshetünk.
Megbántjuk az élet Fejedelmét, és szégyent hozunk Rá a Sátán zsinagógája
és a mennyei világ előtt, ha nem hallgatunk az Ő hírnökeire, hanem
inkább Sátán közvetítőire figyelünk, akik elvonják a lelkeket
Krisztustól. Ha valaki így cselekszik, az nem talál sem reményt, sem
megbocsátást, míg végül már nem is vágyik arra, hogy megbékéljen
Istennel. }
Miközben
Jézus még tanította a népet, tanítványai üzenetet hoztak, hogy anyja és
testvérei odakinn vannak, s látni szeretnék Őt. Jézus olvasott
szívükben, "Ő pedig felelvén, monda a hozzá szólónak: Kicsoda az én
anyám; és kik az én testvéreim? És kinyújtván kezét az ő tanítványaira,
monda: Ímé az én anyám és az én testvéreim! Mert aki cselekszi az én
mennyei Atyám akaratát, az nékem fitestvérem, nőtestvérem és anyám" (Mt
12: 48-50).
Mindazt,
aki hittel elfogadja Krisztust, az emberi rokonságnál szorosabb kapocs
köti össze Vele. Eggyé lesz Vele, amiképpen Ő is egy az Atyával. Anyja
is közelebbi és biztonságosabb kapcsolatban volt Vele hit és
cselekedetek által, mint a természetes rokonság által. Testvéreinek
semmi hasznuk sem származik a kapcsolatból, ha nem fogadják el Őt
személyes Megváltójuknak.
Isten
Fia mélyen átérezte az emberi szívekben gyúlt ellenségeskedést az
evangéliummal szemben. Még jobban fájt ez Neki otthonában, hiszen az Ő
szíve nyájas, szeretetteljes volt, és nagyra értékelte a családi
köteléket. Testvérei azt kívánták, hogy vesse alá Magát az ő
elgondolásaiknak, viszont az ilyen eljárás egyáltalán nem lett volna
összhangban Jézus isteni küldetésével. Fivérei úgy tekintettek Rá, mint
akinek szüksége van tanácsaikra. Emberi szemszögből ítélték meg Őt,
véleményük szerint csak olyasmit lenne szabad mondania, ami elfogadható
az írástudók és farizeusok számára, ezzel lecsendesíthetné a szavai
nyomán támadt bosszantó ellentéteket. Azt gondolták, magánkívül van,
amikor isteni hatalmat igényel Magának, és a rabbik fölé helyezkedik,
mint bűneik ostorozója. Tudták, hogy a farizeusok lesik az alkalmat a
vád benyújtására, és úgy érezték, Jézus felkínálta nekik ezt a
lehetőséget.
Rövidlátásukban
nem tudták áttekinteni Jézus betöltendő küldetését, ezért nem is
érezhettek együtt Vele a próbáiban. Nyers, lebecsülő szavaik tanúsága
szerint nem érzékelték helyesen jellemét, s nem vették észre, hogy az
isteni és az emberi fűződött itt egybe. Gyakran látták csordultig telve
bánattal, de ahelyett, hogy vigasztalták volna, lelkületük és szavaik
csak megsebezték szívét. Érzékeny természetét gyötörték, indítékait
félreértették, munkáját nem foghatták föl.
Testvérei
sokszor a farizeusok elcsépelt, elavult filozófiájával hozakodtak elő, s
úgy képzelték, taníthatják azt, Aki minden igazságot ismer, és minden
titkot tud. Amit nem értettek, azt nyíltan elítélték. Jézust a végsőkig
próbára tették szemrehányásaik, lelke megfáradt, elcsüggedt. Hitet
tettek Isten mellett, és azt gondolták, igényt tarthatnak Rá, miközben
Isten testben velük volt, csak nem tudtak róla.
Ezek
a dolgok tövisekkel borították Krisztus útját. Annyira bántotta saját
családjának téves felfogása, hogy megkönnyebbült, ha bárhová ment, ahol
ezt nem tapasztalta. Volt egy otthon, melyet szívesen látogatott: Lázár,
Mária és Márta háza, mert a hit és szeretet légkörében lelke
nyugodalmat lelt. Mégsem akadt e földön senki, aki felfoghatta volna
isteni küldetését, vagy ismerte volna a terhet, melyet az emberiségért
hordoznia kellett. Gyakran csak az egyedüllétben könnyebbült meg, amikor
mennyei Atyjával lépett kapcsolatba. }
Aki
Krisztusért szenvedni hivatott el, akinek félreértést, bizalmatlanságot
kell elszenvednie még saját otthonában is; az vigaszra lelhet abban a
gondolatban, hogy Jézus is elszenvedte ugyanezt. Ő könyörületre indul az
ilyenek iránt. Arra int, hogy találjanak Benne társra, könnyebbüljenek
meg ott, ahol Ő: az Atyával való közösségben.
Akik
elfogadják Krisztust személyes Megváltójuknak, azok nem maradnak árván,
nem kell hogy egyedül viseljék el az élet megpróbáltatásait. Jézus a
mennyei család tagjaivá fogadja őket, s bátorítja, hogy Atyját Atyjuknak
nevezzék. Ők Jézus "kicsinyei", kedvesek Isten szívének, a
leggyengédebb és legmaradandóbb kötelékkel kapcsolódnak Hozzá. Túláradó
gyöngédsége annyival múlja felül azt, amit apánk és anyánk érez irántunk
gyámoltalanságunkban, amennyivel az isteni az emberi fölött áll.
Krisztusnak
a népéhez fűződő viszonyát gyönyörűen szemlélteti az Izraelnek adott
törvény. Ha egy elszegényedett zsidó kénytelen volt megválni vagyonától,
s magát is el kellett adnia szolgának, legközelebbi rokonának
kötelessége volt kiváltani őt és örökségét (Lásd 3Móz 25 :25. 47-49;
Rúth 2:20!). Így a bűn következtében elveszített örökségünk és magunk
megváltásának műve Rá hárult, aki "közeli rokonunk". Megváltásunkért
lett hozzátartozónkká. Megváltó Urunk közelebb áll hozzánk, mint apánk,
anyánk, testvérünk, barátunk, hitvesünk. "Ne félj, - mondja - mert
megváltottalak, neveden hívtalak téged, enyém vagy!" "Mivel kedves vagy
az én szemeimben, becses vagy és én szeretlek: embereket adok helyetted,
és népeket a te életedért" (Ésa 43:1.4).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése