Nagy horderejű az a tanulság, amelyet a menyegzői
ruháról szóló példázatból le kell vonnunk. A menyegző az emberinek a
mennyeivel való egyesülését ábrázolja; a menyegzői ruha pedig azt a
jellemet, amelyet a menyegző minden vendégének viselnie kell, ha méltó
akar lenni az alkalomhoz.
Ez a példázat - akárcsak a nagy vacsoráról szóló - az evangéliumi
meghívást és a zsidók elutasító magatartását illusztrálja, valamint azt
az üzenetet, amellyel az irgalmas Isten a pogányokat meghívja. Csakhogy
ebben a példázatban a meghívást visszautasítók sértőbben viselkednek, és
a büntetésük is rettenetesebb. A lakomára szóló meghívást a király
küldi. Olyan valaki, akinek joga van parancsolni. A meghívás nagyon
megtisztelő, de a meghívottak nem értékelik a megtiszteltetést. A király
tekintélyét lebecsülik. Míg a gazda meghívását közömbösen fogadták, a
királyéra bántalmazással és gyilkossággal reagálnak. Szolgáival
rosszindulattal és megvetéssel bánnak. Sőt meg is ölik őket.
A gazda látva, hogy meghívását semmibe veszik, kijelentette, hogy a
meghívottak közül senki sem fogja megkóstolni vacsoráját. A királlyal
szemben gyűlöletet tanúsítók azonban büntetésből nemcsak nem élvezhetik a
király közelségét és lakomáját, hanem a király "elküldvén hadait,
azokat a gyilkosokat elveszté, és azoknak városait fölégeté".
Mindkét példázatban a lakomán vendégek vannak jelen, de a
másodikra a résztvevőknek fel is kell készülniük. A felkészülés
elmulasztóit kiutasítják. A király bement, "hogy megtekintse a
vendégeket", és látott "ott egy embert, akinek nem vala menyegzői
ruhája. És monda néki: Barátom, mi módon jöttél ide, holott nincsen
menyegzői ruhád? Az pedig hallgata. Akkor monda
a király a szolgáknak: Kötözzétek meg a lábait és kezeit, és
vigyétek és vessétek őt a külső sötétségre; ott lészen sírás és
fogcsikorgatás."
A lakomára szóló meghívást Krisztus tanítványai közvetítették.
Urunk kiküldte a tizenkettőt, majd pedig a hetvenet, hogy hirdessék az
Isten országa elközeledtét; hogy az embereket megtérésre szólítsák; és
arra, hogy higgyenek az evangéliumban. De nem fogadták meg szavukat, és
nem jöttek el a lakomára. A király később ezzel az üzenettel küldte el a
szolgákat: "Ímé, ebédemet elkészítettem, tulkaim és hizlalt állataim
levágva vannak, és kész minden; jertek el a menyegzőre." Ezt az üzenetet
Isten Krisztus keresztre-feszítése után küldte a zsidó népnek, de a
zsidók, akik Isten különleges népének tartották magukat, elutasították a
Szentlélek erejével kísért üzenetet. Sokan ezt a legnagyobb megvetéssel
tették. Mások pedig bosszúsan fogadták azt a hírt, hogy Isten
felkínálja nekik az üdvösséget, és megbocsátja, hogy megtagadták a
dicsőség Urát. Gyűlöletükben az üzenet meghirdetői ellen fordultak, és
"nagy üldözés" támadt (Acs 8 :1 II). Sok férfit és nőt börtönbe
vetettek, és az Úr néhány követét, mint Istvánt és Jakabot is, megölték.
A zsidó nép ezzel végleg elutasította Isten kegyelmét. Ennek
következményét Krisztus megjövendölte a példázatban: a király "elküldvén
hadait, azokat a gyilkosokat elveszté, és azoknak városait fölégeté." A
kimondott ítélet Jeruzsálem pusztulásával és a nép szétszóródásával
sújtott le a zsidókra.
A harmadik meghívásban Isten a pogányoknak kínálta fel az
evangéliumot. A király így szólt: "A menyegző ugyan készen van, de a
hivatalosok nem valának méltók. Menjetek azért a keresztutakra, és
akiket csak találtok, hívjátok be a menyegzőbe."
A király szolgái kimentek a keresztutakra, és "begyűjték mind,
akiket csak találtak vala, jókat és gonoszokat egyaránt." Vagyis egy
vegyes társaságot. Egyesek közülük nem tisztelték jobban a vendéglátót,
mint a meghívás visszautasítói. Az elsőként meghívottak nem akartak
semmilyen földi érdekükről lemondani a királyi lakomáért. A meghívás
elfogadói közül pedig némelyek csak saját előnyüket keresték. A
lakmározás kedvéért jöttek, és nem volt szándékukban megtisztelni a
királyt.
Amikor a király bejött, hogy megtekintse a vendégeket, mindenkiről kiderült, hogy milyen a jelleme. A menyegző minden vendége
kapott menyegzői ruhát. Ez a ruha a király ajándéka volt. A
vendégek a ruha viselésével a vendéglátó iránti tiszteletüket fejezték
ki. Egy ember azonban hétköznapi ruhájában jelent meg. Nem készült fel
úgy, ahogy a király kívánta. A drágán vett öltözéket nem értékelte és
nem vette fel. Ezzel megsértette urát. A király "mi módon jöttél ide,
holott nincsen menyegzői ruhád" kérdésére semmit sem tudott válaszolni.
Hallgatásával megítélte önmagát. A király ekkor ezt mondta: "Kötözzétek
meg a lábait és kezeit, és vigyétek és vessétek őt a külső sötétségre."
A lakoma vendégeinek megvizsgálása az ítéletet ábrázolja. Az
evangélium kínálta vendégségen az Isten szolgálatát vállalók vesznek
részt; azok, akiknek neve bekerült az élet könyvébe. De nem mindenki
igazi tanítvány, aki magát kereszténynek vallja. A végső megjutalmazás
előtt el kell dőlnie, kik részesülhetnek a szentek örökségében. Ez a
döntés Krisztus második eljövetele előtt megtörténik, mert amikor eljön,
hozza a jutalmat, hogy megfizessen "mindenkinek, amint az ő cselekedete
lesz" (Jel 22:12). Krisztus tehát mielőtt eljön, minősíti mindenkinek a
cselekedeteit, és minden egyes követője cselekedete arányában kapja a
jutalmat. FOLYT KÖVETKEZIK!
2012. október 25., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Utolsó napi szombattartók.Avagy akiken Isten pecsétje található.
Az ószövetségi próféciák világossá teszik, hogy az emberi történelem utolsó napjaiban azok, akik hűek Istenhez, a hetedik nap megfigyelői ...
-
Izrael gyermekei a pusztában vándoroltak, amikor három napig nem találtak iható vizet. Szenvedtek a szomjúságtól és „zúgolódott a nép Móz...
-
https://www.youtube.com/watch?v=k5rFXBXqIH0&list=PLuAiL6ufHg62_umel9W-xgGwWBLD4jdKc jelenések könyve sorozat D...
-
Az emberiség történelmét "nyomorúság", "sötétség" és "homály" (Ézsa 8:21) jellemezte. Hosszú száza...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése