Ez
volt az utolsó nap, amikor Krisztus a templomban tanított. A
Jeruzsálembe gyűlt hatalmas tömeg figyelme teljesen Felé irányult, az
emberek a templomudvaron zsúfolódtak össze, figyelték a kialakuló vitát,
mohón lestek minden Jézus ajkáról elhangzó szót. Még sohasem voltak
tanúi ilyen jelenetnek. Ott állt az ifjú galileai a maga
egyszerűségében, körülötte álltak a papok díszes öltözékben, a főemberek
köntösükben, magas pozíciójukat mutató jelvényeikkel, az írástudók a
tekercsekkel a kezükben, melyekre gyakran utaltak. Jézus nyugodtan, egy
király méltóságával állt előttük. Mennyei tekintéllyel felruházottan,
megingathatatlanul nézte ellenségeit, akik tanításait megvetették és
elutasították, életét szomjazták. Nagy számban ostromolták Őt, ám tőrbe
ejtésére és elítélésére irányuló terveik hiábavalónak bizonyultak. Egyik
kihívás után jött a másik, s Ő a tiszta, világos igazságot képviselte a
papok és farizeusok sötétségével, tévedéseivel szemben. A vezetők elé
tárta valódi állapotukat és a visszafizetést is, mely bizonyosan követni
fogja gonosz tetteiket. A figyelmeztetés híven elhangzott. Krisztusnak
még valamit meg kellett tennie. Egy másik célkitűzést is meg kellett
valósítania.
Az
emberek érdeklődése nőttön nőtt Krisztus és munkája iránt. Tanítása
lenyűgözte őket, de ugyanakkor meg is zavarodtak. A papokat és rabbikat
tisztelték tudásukért, látszólagos kegyességükért. Vallási ügyekben
mindig feltétlenül alávetették magukat tekintélyüknek. Most pedig azt
látták, hogy ezek a férfiak meg akarják rontani Jézus hitelét, azét a
tanítóét, akinek erénye és tudása minden támadás után még fényesebben
ragyogott. Nézték a papok és vének elborult ábrázatát, bosszúságot és
zavart láttak rajtuk. Csodálták, miért nem hisznek a főemberek Jézusban,
amikor tanításai olyan világosak és egyszerűek. Maguk sem tudták,
melyik utat válasszák. Felvillanyozottan figyelték, mit tesznek azok,
akiknek tanácsát mindig követték.
Krisztus
példázatainak kettős célja volt: figyelmeztetni a vezetőket, és oktatni
a tanulni hajlandó népet. Még világosabban kellett beszélnie a nép
szellemi rabságba került hagyománytisztelete, valamint a bűnös papságba
vetett vakhite miatt. Ezeket a láncokat Krisztusnak össze kellett
törnie. Még tökéletesebben le kellett lepleznie a papok, vezetők és
farizeusok jellemét.
"Az
írástudók és a farizeusok - mondotta - a Mózes székében ülnek:
Annakokáért amit parancsolnak néktek, mindazt megtartsátok és
megcselekedjétek; de az ő cselekedeteik szerint ne cselekedjetek. Mert
ők mondják, de nem cselekszik" (Mt 23:2-3). Az írástudók és farizeusok
állításuk szerint a Mózeséhez hasonló tekintéllyel rendelkeznek. Az ő
helyét igényelték, mint a törvény magyarázói és a nép bírái. Mint
ilyenek a néptől a legtökéletesebb meghajlást és engedelmességet
követelték. Jézus megparancsolta hallgatóinak: tegyék, amit a rabbik a
törvény szerint tanítanak, de ne kövessék példájukat. Ők maguk sem
gyakorolták a saját tanításukat.
Sok
olyan dolgot tanítottak, ami ellenkezett az Írásokkal. Jézus így szólt:
"Ők nehéz és elhordozhatatlan terheket kötöznek egybe, és az emberek
vállaira vetik; de ők az ujjukkal sem akarják azokat illetni" (Mt 23:4).
A farizeusok rengeteg szabályt adtak utasításba. Ezek a hagyományokon
alapultak, és ésszerűtlenül leszűkítették a személyes szabadságot. A
törvény egyes szakaszait úgy magyarázták, mint a népre kényszeríthető
előírásokat, melyeket ők maguk titkon semmibe vettek, és ha céljaikat
szolgálták, akkor valójában mentességet igényeltek.
Céljuk
állandóan az volt, hogy kegyességüket mutogassák. Semmit sem tartottak
túl szentnek, hogy ezt a célt szolgálja. Mózesnek Isten megmondotta
parancsolatairól: "Kössed azokat a te kezedre jegyül, és legyenek
homlokkötőül a te szemeid között" ((5Móz 6:8). E szavaknak mély
jelentésük van. Amikor valaki Isten Igéjéről elmélkedik és gyakorolja
azt, az egész ember nemesedik. Igazságos és irgalmas cselekedetek által a
kezek jegyként mutatják meg Isten törvényének elveit. Mentesek maradnak
a megvesztegetéstől, minden romlott, csaló dologtól. Szorgalmasan
cselekszik a szeretet és könyörületesség tetteit. A nemes célra figyelő
szemek tiszták és igazak lesznek. A kifejező arc, a beszélő szemek
tanúsítják annak szeplőtlen jellemét, aki szereti és tiszteli Isten
Igéjét. Krisztus idejében a zsidók ebből semmit sem érzékeltek. A
Mózesnek adott parancsot úgy értelmezték, hogy a Szentírás előírásait az
embernek viselnie kell magán. Ennek megfelelően pergamen csíkokra írták
azokat, és feltűnően fejükre és csuklójukra csavarták. Ettől azonban
Isten törvénye még nem kapcsolódott szorosabban értelmükhöz és
szívükhöz. Ezeket a pergameneket csak jelként, figyelemfelhívásra
használták. Úgy gondolták, hogy azok viselőjüknek az odaszentelődés
légkörét kölcsönzik, ami tiszteletet parancsol a nép részéről. Jézus
félresöpörte ezt a hiú tettetést:
"Minden
ő dolgaikat pedig csak azért cselekszik, hogy lássák őket az emberek:
mert megszélesítik az ő homlokszíjaikat, és megnagyobbítják az ő
köntöseik peremét; és szeretik a lakomákon a főhelyet, és a
gyülekezetekben az elölülést. És a piacokon való köszöntéseket, és hogy
az emberek így hívják őket: Mester, Mester! Ti pedig ne hívassátok
magatokat Mesternek, mert egy a ti Mesteretek, a Krisztus; ti pedig
mindnyájan testvérek vagytok. Atyátoknak se hívjatok senkit e földön;
mert egy a ti Atyátok, aki a mennyben van. Doktoroknak se hívassátok
magatokat, mert egy a ti Doktorotok, a Krisztus" (Mt 23:5-10). A
Megváltó ilyen egyszerű szavakkal fedte fel a magának mindig helyet és
hatalmat kereső önző becsvágyat, mely hamis alázatot mutat, miközben a
szívet telhetetlenség, irigység tölti el. Ha valaki lakomát rendezett, a
vendégeket rangjuknak megfelelően ültette: aki a legmegtisztelőbb
helyre került, az részesült a legnagyobb figyelemben, különleges
kiváltságban. A farizeusok mindig igyekeztek biztosítani az ilyen
megtiszteltetéseket. Ezt a gyakorlatot dorgálta meg Jézus.
Megrótta
a rabbi vagy mester megszólítás megkövetelésében megmutatkozó hiúságot
is. Az ilyen cím - jelentette ki - nem embert, hanem Krisztust illeti
meg. Papok, írástudók, vezetők, törvénytudók és tanítók mindnyájan
testvérek, egyetlen Atya gyermekei. Jézus a nép lelkére kötötte: ne
adjanak embernek olyan megtisztelő címet, mely arra mutatna, hogy az
illető uralkodhat lelkiismeretük vagy hitük felett.
Ha
Krisztus ma a földön élne, olyanokkal körülvéve, akik a "tisztelendő"
vagy "főtisztelendő" címet akarják, nem ismételné-e meg kijelentését?:
"Ti pedig ne hívassátok magatokat Mesternek, mert egy a ti Mesteretek, a
Krisztus" (Mt 23:8). Az Írás kijelenti Istenről: "Szent és rettenetes
az ő neve" (Zsolt 111:9). Ki az az emberi lény, akit ez a cím
megilletne? Milyen keveset tud az ember felmutatni a bölcsességből és
igazságosságból, melyre e cím utal! Milyen sokan vannak e cím igénylői
között, akik hamisan képviselik Isten nevét és jellemét! Jaj, hányszor
rejtik a világi becsvágyat, önkényt, a legaljasabb bűnöket magas és
szent hivatal hímzett ruhája alá! A Megváltó folytatta:
"Hanem
aki a nagyobb közöttetek, legyen a ti szolgátok. Mert aki magát
felmagasztalja, megaláztatik; és aki magát megalázza, felmagasztaltatik"
(Mt 23:11-12). Krisztus újból és újból azt tanította, hogy az igazi
nagyság mértéke az erkölcsi érték. A menny mércéje szerint a jellem
nagyságát az határozza meg, hogy embertársaink javára élünk-e, a
szeretet és irgalmasság cselekedeteit műveljük-e. Krisztus, a dicsőség
királya az elbukott ember szolgája volt.
"Jaj
néktek képmutató írástudók és farizeusok - mondta Jézus - mert a
mennyeknek országát bezárjátok az emberek előtt; mivelhogy ti nem mentek
be, akik be akarnának menni, azokat sem bocsátjátok be" (Mt 23:13). Az
Írások félremagyarázásával a papok és törvénytanítók elvakították azok
elméjét, akik máskülönben elfogadták volna Krisztus országának
ismeretét, és azt a belső, isteni életet, ami alapvető az igazi szentség
eléréséhez.
"Jaj
néktek képmutató írástudók és farizeusok, mert felemésztitek az
özvegyek házát, és színből hosszan imádkoztok; ezért annál súlyosabb
lesz a ti büntetéstek" (Mt 23:14). A farizeusok kiterjedten
befolyásolták a népet, s ezt saját érdekeik szolgálatára használták fel.
Megnyerték a jámbor özvegyek bizalmát, s aztán kötelességükül szabták,
hogy vagyonukat vallási célokra ajánlják föl. Amikor már rendelkeztek a
pénzzel, a gonosz eltervelői saját hasznukra fordították.
Becstelenségüket úgy takargatták, hogy hosszan, nyilvánosan imádkoztak,
kegyességüket feltűnően mutogatták. Ez a képmutatás - jelentette ki
Krisztus - súlyosabb büntetést hoz rájuk. Ugyanez a dorgálás illet meg
ma is sokakat, akik fennen hirdetik kegyességüket. Életüket önzés és
telhetetlenség szennyezi, de mindenek fölé a látszólagos tisztaság
ruháját öltik, és ezzel egy időre becsapják embertársaikat. Istent
azonban nem téveszthetik meg. Ő ismeri a szív minden szándékát, és
mindenkit cselekedetei szerint ítél meg.
Krisztus
kíméletlenül megfeddte a visszaéléseket, de vigyázott, hogy ne
csökkentse a kötelességeket. Megdorgálta az önzést, mely kicsikarta és
helytelenül használta föl az özvegyek ajándékait. Ugyanakkor megdicsérte
az özvegyet, aki elhozta áldozatát Isten kincstárába. Az, hogy az
emberek visszaélnek az adománnyal, az adakozót nem fosztja meg Isten
áldásától.
Jézus
abban az udvarban volt, ahol az adományok ládája állt, és figyelte, kik
helyezik el ajándékaikat. A gazdagok közül sokan nagy összegeket
hoztak, amit kérkedve helyeztek el. Jézus szomorúan nézte őket, de nem
fűzött megjegyzést önkéntes adományaikhoz. Hirtelen felderült az arca,
amikor látta, hogy egy szegény özvegy közeledik tétován, mintha félne,
nehogy észrevegyék. Amint a gazdagok és dölyfösek méltóságteljesen
elhaladtak mellette, hogy elhelyezzék adományaikat, ő visszahúzódott,
alig mert továbbmenni. Mégis akart valamit tenni - bármily kicsiny
legyen is az - a szeretett ügyért. Nézte az adományt a kezében. A
körülötte állók adományaihoz képest csekélység, de ez volt mindene.
Leste az alkalmat, gyorsan bedobta két fillérét, s megfordult, hogy
elsiessen. Ám eközben a tekintete találkozott Jézus komolyan rászegeződő
szemével.
A
Megváltó odahívta tanítványait, rámutatott az özvegy szegénységére.
Azután dicsérő szavai ütötték meg a nő fülét: "Igazán mondom néktek,
hogy e szegény özvegy mindenkinél többet vete" (Lk 21:3). Örömkönnyek
gyűltek az özvegy szemébe, mikor látta, hogy tettét megértették és
értékelték. Sokan azt tanácsolták volna neki, hogy tartsa meg magának a
két fillért: ha a jóltartott papok kezére jut, úgyis értéktelenné lesz a
sok, perselybe rakott értékes adomány közt. Jézus azonban megértette az
özvegy indítékát. A nő hitt abban, hogy a templomi szolgálat Isten
rendelése, és ami tőle telt, azt igyekezett megtenni annak
fenntartására. Megtette, amit tehetett, cselekedete örök időkre
fennmaradt emlékezetére, öröme az örökkévalóságra. Az adománnyal szívét
adta oda, annak értékét nem a pénz értéke határozta meg, hanem az Isten
iránti szeretet és a műve iránti érdeklődés, ez volt tettének indítóoka.
Jézus
azt mondta a szegény özvegyről: "mindenkinél többet vete" (Lk 21:3). A
gazdagok fölöslegükből ajánlottak fel, sokan azért, hogy lássák és
tiszteljék őket az emberek. Hatalmas adományaik nem fosztották meg őket
kényelmüktől, sőt a fényűzéstől sem, ez nem kívánt tőlük áldozatot, s
adományuk össze sem hasonlítható az özvegy két fillérével.
Az
indíték határozza meg cselekedeteink jellegét, az pecsételi őket
becstelenséggé vagy magas erkölcsi értékké. Isten nem a nagy dolgokat -
melyeket minden szem lát és minden nyelv dicsér - tartja a
legdrágábbaknak. Az örömmel teljesített apró kötelességek, a
látványosság nélküli kicsiny ajándékok - melyek emberi szemnek
értéktelennek tűnhetnek - gyakran a legnagyobbak számára. A hű és
szerető szív a legköltségesebb ajándéknál is drágább Istennek. A szegény
özvegy életszükségletét adta, hogy azt a kicsit megtehesse, amit tett.
Megtagadta magától az ételt, hogy azt a két fillért a szeretett ügyre
fordíthassa. Ezt hittel tette, bízott mennyei Atyjában, hogy nem
feledkezik meg nagy szükségéről. Ez az önzetlen lelkület és gyermeki hit
érdemelte ki a Megváltó dicséretét.
Sok
szegény vágyik arra, hogy kifejezze háláját Istennek kegyelméért és
igazságáért. Nagyon szeremének osztozni testvéreikkel a szolgálat
fenntartásában. Ezeket a lelkeket nem szabad visszautasítani. Hadd
helyezzék el filléreiket a menny takarékpénztárában. Ha az Isten iránti
szeretettől fűtött szívből származnak, ezek a jelentéktelen apróságok
megszentelt adományokká válnak, felbecsülhetetlen áldozattá, melyet
Isten kedvesen fogad és megáld.
Amikor
Jézus azt mondta az özvegyről: "mindenkinél többet vete" (Lk 21:3),
szavai igazak voltak nemcsak az indíték szempontjából, hanem az ajándék
kihatása szempontjából is. A "két fillér, azaz egynegyed pénz" Isten
kincstárába jóval nagyobb összeget hozott, mint a gazdag zsidók
adományai. Annak a csekély adománynak a hatása olyan volt, mint a patak,
melynek forrása kicsiny, de egyre szélesedik és mélyül, ahogy
korszakokon áthalad. Ezer módon járult hozzá a szegények megsegítéséhez
és az evangélium terjesztéséhez. A nő önfeláldozó példája ezer meg ezer
szívre hatott és újra hatott minden korban, minden földön. Szól a
gazdaghoz és a szegényhez, akiknek adományai óriásira növelték
ajándékának értékét. Isten áldása az özvegy két fillérén hatalmas
eredmények forrása lett. Így lesz ez minden Isten dicsőségére őszintén
véghezvitt cselekedettel, minden átnyújtott ajándékkal. Ez
összekapcsolódik a Mindenható szándékával. Olyan jó dolgokat eredményez,
melyeket ember nem mérhet föl.
A
Megváltó folytatta az írástudók és farizeusok feddését: "Jaj néktek,
vak vezérek, akik ezt mondjátok: Ha valaki a templomra esküszik, semmi
az; de ha valaki a templom aranyára esküszik, tartozik az. Bolondok és
vakok: mert melyik nagyobb, az arany-é, vagy a templom, amely szentté
teszi az aranyat? És ha valaki az oltárra esküszik, tartozik az.
Bolondok és vakok: mert melyik nagyobb, az ajándék-é vagy az oltár,
amely szentté teszi az ajándékot?" (Mt 23:16-19). A papok Isten
követelményeit saját hamis és szűk mértékük alapján magyarázták.
Aprólékosan különbséget merészeltek tenni különféle bűnök viszonylagos
súlya között, egyeseket könnyedén elnéztek, másokat - talán csekélyebb
kihatásúakat - megbocsáthatatlanoknak ítéltek meg. Anyagi megfontolásból
egyeseket feloldoztak esküjük alól. Nagy összegekért néha súlyos
bűnöket néztek el. Ugyanakkor ezek a papok és vezetők más esetekben
súlyos ítéleteket mondtak ki, jelentéktelen áthágásokért.
"Jaj
néktek képmutató írástudók és farizeusok! mert megdézsmáljátok a
mentát, a kaprot és a köményt, és elhagyjátok amik nehezebbek a
törvényben, az ítéletet, az irgalmasságot és a hívséget: pedig ezeket
kellene cselekedni, és amazokat sem elhagyni" (Mt 23:23). Ezekkel a
szavakkal Krisztus ismét elítéli a visszaélést a szent kötelességekkel.
Magát a kötelességet nem oldja fel. A tizedrendszert Isten rendelte, és a
legrégibb idők óta megtartották. Ábrahám, a hívők atyja tizedet
fizetett mindenből, amije volt. A zsidó vezetők elismerték a
tizedfizetés jelentőségét, és ez helyes volt, ám nem hagyták a népet,
hogy saját meggyőződésük szerint járjanak el e kötelességben. Önkényes
szabályokat állítottak fel. Olyan bonyolulttá váltak a követelmények,
hogy lehetetlen volt teljesíteni őket. Senki sem tudta, mikor tesz
eleget kötelezettségének. Ahogyan Isten adta, a törvény igaz és ésszerű
volt, ezt pedig a papok és rabbik fárasztó teherré tették.
Isten
minden parancsának következményei vannak. Krisztus elismerte a
tizedfizetés kötelességét, de megmutatta, hogy ez nem lehet mentség más
kötelességek elhanyagolására. A farizeusok nagyon pontosan fizettek
tizedet a kerti füvekből, például mentából, ánizsból, köményből, ez alig
került valamibe, viszont hírnevüket öregbítette pontosságuk és
szentségük miatt. Ugyanakkor értelmetlen korlátozásaik elnyomták a
népet, és lerombolták a tiszteletet Isten saját elrendelésű szent
rendszere iránt. Az emberek gondolatait jelentéktelen
különbségtételekkel kötötték le, figyelmüket elfordították az alapvető
igazságoktól. A törvény nehezebb pontjait, a jogosságot, az
irgalmasságot és az igazságot elhanyagolták. "Ezeket kellene cselekedni,
- mondta Krisztus és amazokat sem elhagyni" (Mt 23:23).
Más
törvényeket is hasonlóképpen csavartak el az írástudók. A Mózes által
adott utasítások szerint tilos volt bármilyen tisztátalan dolgot
megenni. Tilos volt a disznóhús és bizonyos egyéb állatok húsának
fogyasztása, mint amelyek tisztátalanná teszik a vért és megrövidítik az
életet. A farizeusok azonban nem hagyták annyiban ezeket a
korlátozásokat, ahogyan Isten rendelte. Felhatalmazás nélkül
szélsőségekbe merültek. Többek között a néptől megkövetelték az összes
felhasznált víz megszűrését, nehogy a legkisebb rovar legyen benne, ami a
tisztátalan állatok közé sorolható. Jézus szembeállította ezeket a
jelentéktelen megkötéseket a farizeusok valóságos bűneinek nagyságával,
és így szólt hozzájuk: "Vak vezérek, akik megszűritek a szúnyogot, a
tevét pedig elnyelitek" (Mt 23: 24).
"Jaj
néktek képmutató írástudók és farizeusok! mert hasonlatosak vagytok a
meszelt sírokhoz, amelyek kívülről szépeknek tetszenek, belül pedig
holtaknak csontjaival és minden undoksággal rakvák" (Mt 23:27). Ahogyan a
fehérre meszelt és szépen díszített sír belül rothadó maradványokat
tartalmaz, úgy a papok és vezetők külső szentsége is bűnt rejtegetett.
Jézus folytatta:
"jaj
néktek képmutató írástudók és farizeusok! mert építitek a próféták
sírjait és ékesítgetitek az igazak síremlékeit. És ezt mondjátok: Ha mi
atyáink korában éltünk volna, nem lettünk volna az ő bűntársaik a
próféták vérében. Így hát magatok ellen tesztek bizonyságot, hogy fiai
vagytok azoknak, akik megölték a prófétákat" (Mt 23: 29-31). Az elhunyt
próféták iránti tiszteletük kifejezéseképpen a zsidók igen buzgón
díszítgették sírjaikat, de tanításaikat nem hasznosították,
dorgálásaikat nem szívlelték meg.
Krisztus
idejében babonás figyelmet tanúsítottak a halottak nyughelyei iránt, a
díszítésre hatalmas összegeket fordítottak. Isten szemében ez
bálványimádás volt. A halottak iránt tanúsított aránytalan figyelem
elárulta, hogy nem szeretik Istent mindenekfelett, sem embertársaikat,
mint önmagukat. Ugyanez a bálványimádás hódít tért napjainkban is. Sokan
vétkesek az özvegyek és árvák, a betegek és a szegények
elhanyagolásában, de ugyanakkor költséges emlékműveket építenek a
halottaknak. E célra bőkezűen szentelnek időt, pénzt és munkát, miközben
az élők iránti kötelesség - amit Krisztus világosan megparancsolt -
elvégezetlen marad.
A
farizeusok építgették a próféták sírját, ékesítgették síremléküket, és
ezt mondták egymásnak: "Ha mi atyáink korában éltünk volna, nem lettünk
volna az ő bűntársaik a próféták vérében" (Mt 23:30). Ugyanakkor készek
voltak Isten Fiát megölni. Szolgáljon ez tanulságul számunkra. Nyissa
meg szemünket, lássuk Sátán hatalmát, miként vezeti félre az igazság
fényétől elforduló elmét. Sokan haladnak a farizeusok nyomdokain.
Tisztelettel övezik azokat, akik hitükért haltak meg. Csodálkoznak a
zsidók vakságán, hogy elvetették Krisztust. Ha mi az Ő korában éltünk
volna - jelentik ki - boldogan magunkévá tettük volna tanítását; sosem
részesedtünk volna azok bűnében, akik elvetették a Megváltót. Mikor
azonban az Isten iránti engedelmesség önmegtagadást és alázatot követel,
ugyanezek az emberek elfojtják meggyőződésüket, és megtagadják az
engedelmességet. Ezáltal ugyanazt a lelkületet nyilvánítják ki, mint a
Krisztus által elítélt farizeusok.
A
zsidók kevéssé érzékelték a szörnyű felelősséget, amit Krisztus
elutasítása jelentett. Attól kezdve, hogy az első ártatlan vér
kiontatott, amikor az igaz Ábel elesett Káin kezétől, ismétlődik ugyanaz
a történet, s a bűn egyre nő. A próféták minden korban felemelték
szavukat a királyok, vezetők és a nép bűnei ellen, az Isten által adott
igéket szólták, s még életük kockáztatása árán is engedelmeskedtek
akaratának. Nemzedékről nemzedékre szörnyű büntetés halmozódott fel a
világosság és az igazság elutasítói számára. Ezt Krisztus ellenségei
most a saját fejükre vonták. A papok és vezetők bűne minden megelőző
generációénál nagyobb volt. A Megváltó visszautasításával minden,
Ábeltől Krisztusig meggyilkolt igaz ember véréért felelőssé tették
magukat. Csordultig akarták tölteni gonoszságuk poharát. Hamarosan az ő
fejükre öntetik, mint visszafizető ítélet. Erre figyelmeztette őket
Jézus:
A
Jézust hallgató írástudók és farizeusok tudták, hogy igazat beszél.
Tudták, hogyan gyilkolták meg Zakariás prófétát. Isten figyelmeztető
szavai még el sem hagyták ajkát, amikor a hitehagyó királyt sátáni düh
kerítette hatalmába, s parancsára a prófétát meggyilkolták. Vére magának
a templomudvarnak a köveibe ivódott, s onnan nem lehetett kitörölni.
Ott maradt bizonyságként a hitehagyó Izrael ellen. Ameddig a templom
áll, az igaz vér foltja Istenhez kiált bosszúért. Amikor Jézus ezekre a
félelmetes bűnökre utalt, a rémület moraja zúgott végig a sokaságon.
"Annakokáért
ímé prófétákat, bölcseket és írástudókat küldök én hozzátok: és azok
közül némelyeket megöltök, és megfeszítetek, másokat azok közül a ti
zsinagógáitokban megostoroztok és városról városra üldöztök" (Mt 23:34).
Prófétákat és hittel, Szentlélekkel teljes bölcseket - Istvánt, Jakabot
és sok mást - fognak elítélni és lemészárolni. Krisztus égnek emelt
kézzel beszélt bíróként az előtte állókhoz, miközben isteni fény
ragyogta körül alakját. Hangja - mely oly sokszor gyöngéden kérlelt -
most dorgált, elítélt. A hallgatók megremegtek. A szavai és tekintete
által keltett benyomás sohasem törlődött ki emlékezetükből.
Krisztus
felháborodása a képmutatás, a nagy bűnök ellen irányult, melyekkel az
emberek saját lelküket pusztítják, becsapják a népet, tisztességtelenek
Istennel. A papok és vezetők megtévesztő, lépre csaló okoskodásában
meglátta a sátáni eszközök munkálkodását. Élesen, mélyenszántóan feddte
meg a bűnt, de egyetlen szót sem szólt bosszúból. Szent harag töltötte
el a sötétség fejedelmével szemben, de hangulata nem volt ingerült. Így
az Istennel összhangban élő keresztény, akit a szeretet és irgalmasság
édes érzelmei töltenek be, jogos felháborodást érez a bűnnel szemben, de
nem viszi rá a szenvedély, hogy gyalázza az őt gyalázókat. Még ha
olyanokkal találkozik is, akiket a mélység erői a hamisság fenntartására
ösztönöznek, Krisztusban megőrzi nyugalmát, önuralmát.
Isteni
szánakozás tükröződött Isten Fiának arcán, amikor egy sóvárgó
pillantást vetett a templomra és a hallgatókra. Mély szívfájdalomtól
elcsukló hangon, keserű könnyek között kiáltott fel: "Jeruzsálem,
Jeruzsálem! Ki megölöd a prófétákat és megkövezed azokat, akik tehozzád
küldettek, hányszor akartam egybegyűjteni a te fiaidat, miképpen a tyúk
egybegyűjti kis csirkéit szárnya alá; és te nem akartad" (Mt 23:37). Ez
az elválás küzdelme. Krisztus siralmával magának Istennek a szívét
öntötte ki. Ez az Istenség hosszútűrésének titokzatos búcsúja.
A
farizeusok és a szadduceusok egyaránt elhallgattak. Jézus szólította
tanítványait, készült elhagyni a templomot, nem mint legyőzött, akinek
vissza kell vonulnia ellenségei elől, hanem mint aki befejezte munkáját.
Győztesként távozott a küzdelemből.
A
Krisztus ajkáról azon a nevezetes napon elhangzó igazság gyöngyszemeit
sokan elraktározták szívükben. Bennük új gondolatok keltek életre, új
célkitűzések ébredtek, új történelem kezdődött. Krisztus megfeszítése és
feltámadása után ezek az emberek előléptek, és a munka nagyságához
méltó bölcsességgel és buzgósággal töltötték be isteni küldetésüket.
Olyan üzenetet hordoztak, mely az emberek szívéhez szól, gyengítették az
ezrek életét oly régóta megkötöző babonákat. Bizonyságtevésük nyomán az
emberi elméletek, filozófiák balga meséknek tűntek. Hatalmas eredmények
születtek a Megváltó szavai nyomán, melyeket az elámult, megrettent
sokaságnak mondott a jeruzsálemi templomban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése